Rynek usług e-mail uruchamianych z publicznej chmury nie jest jeszcze wielki. Z raportu Gartnera wynika, że ok. 13 proc. badanych firm na świecie korzysta z poczty udostępnianej przez dwóch dostawców: 8,5 proc. przedsiębiorstw wykorzystuje do tego Microsoft Office 365, a 4,7 proc. – Google Apps for Work. Pozostałe 87 proc. firm wykorzystuje usługi e-mail uruchamiane on-premise, w wersji hostowanej, z chmury hybrydowej lub prywatnej. Aby odkryć, jak dużo firm korzysta z oferty Google lub Microsoftu analitycy Gartnera przebadali adresy serwerów pocztowych ponad 40 tys. spółek publicznych z całego świata.

“Chociaż znajdujemy się we wczesnej fazie wykorzystania poczty elektronicznej z chmury publicznej, to zarówno Microsoft, jak i Google mają wart odnotowania udział w przedsiębiorstwach różnej wielkości, reprezentujących rozmaite branże i pochodzących z różnych części świata” – powiedział Nikos Drakos, wiceprezes Gartnera. Firmy przenoszą swoją pocztę do chmury publicznej, by ograniczyć koszty posiadanej infrastruktury oraz skorzystać z większej funkcjonalności i dostępności usług e-mail.

Z badania Gartnera wynika, że Microsoft Office 365 jest wyborem bardziej zinstytucjonalizowanych branż, takich jak np. energetyka, media użytkowe czy przemysł lotniczy. Częściej jest też wykorzystywany przez większe firmy, o dużych dochodach. Google wybierają mniejsze firmy, z mniej regulowanych sektorów – np. producenci oprogramowania, media, handel detaliczny.

Jeśli chodzi o regiony geograficzne (zob. mapka), to w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce firmy preferują ofertę Microsoftu. Google częściej wybierają firmy z Azji i regionu Pacyfiku.