Nowa ustawa o prawach konsumenta wydłuży do 14 dni termin zwrotu produktów zakupionych przez Internet, ale w niektórych przypadkach pozbawi klientów prawa do oddania produktu, gdy naruszą jego opakowanie. Dotyczy to np. oprogramowania, filmów, muzyki na płytach. Jeżeli klient zdejmie folię zabezpieczającą pudełko lub zerwie plombę, traci prawo do zwrotu. Taka zasada obowiązuje zresztą także według aktualnych przepisów. Zgodnie z nową ustawą ta sama reguła obejmie produkty standardowe, ale konfigurowane na zamówienie według wytycznych klientów.

Trochę inaczej wygląda kwestia odstąpienia od umowy świadczenia usług zawartych na odległość. Obecnie klient ma prawo do rezygnacji w terminie 10 dni, ale w tym czasie nie może on korzystać z zakupionej usługi. Jeśli zgodzi się na jej wcześniejsze świadczenie, traci prawo do odstąpienia. Nowa ustawa pozwala mu zrezygnować także w takim przypadku, z tym że klient będzie musiał zapłacić za świadczenie usług w czasie, który upłynął od momentu zamówienia do rezygnacji, czyli za 1 do 14 dni. – Jeżeli usługa w tym czasie zostanie zrealizowana w całości, odstąpienie od umowy nie będzie możliwe – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.

Według raportu PayPal 45 proc. Polaków co najmniej raz otrzymało produkt niezgodny z ich oczekiwaniami, ale 2 na 5 badanych nie korzysta z możliwości odstąpienia od umowy. Czas pokaże, czy to nastawienie zmieni się wraz z wydłużeniem prawa do zwrotu do 14 dni.