Na początku III kw. br., w lipcu br., sprzedaż urządzeń drukujących na polskim rynku w ujęciu ilościowym zmniejszyła się o 2,2 proc., a wartościowo – 4,7 proc. – ustalił Context. Dane pochodzą od dystrybutorów.

W zachodniej Europie odnotowano również dołek (-4,4 proc. ilościowo), jednak – podobnie jak w poprzednich kwartałach – znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na laserowe urządzenia wielofunkcyjne.

Generalnie sprzedaż laserowych MFP wzrosła o 9,1 proc. w lipcu br. – głównie z powodu eksplozji popytu na urządzenia konsumenckie (+30 proc.).

Co więcej odwrócił się negatywny trend w segmencie komercyjnym, obserwowany w 2018 i 2019 r. Laserowe urządzenia wielofunkcyjne dla firm zakończyły lipiec br. na plusie (+2,9 proc. ilościowo i 9,3 proc. wartościowo). To o tyle istotne, że generują one gros sprzedaży w dystrybucji na zachodzie Europy – 73 proc. w ujęciu ilościowym i 89 proc. wartościowo – według danych Contextu.

Sprzedaż laserowych urządzeń wielofunkcyjnych wzrosła niemal we wszystkich krajach zachodniej Europy w w lipcu br.

Oczekuje się, że popyt w tym segmencie pozostanie silny w II poł. br. zarówno w konsumenckim, jak i biznesowym segmencie.

 

Dołek w segmencie laserowym
Na drugim biegunie w lipcu br. były maszyny atramentowe, które znacznie straciły na popularności. Dotyczy to zwłaszcza zwykłych drukarek (-15,5 proc. r/r), szczególnie tych tanich, ale modele wielozadaniowe również sprzedawały się gorzej (-6,4 proc.). Prawdopodobnie trend przejścia na atramentowe MFP będzie postępował – uważa Context.