W 2019 r. obroty Elko na polskim rynku wzrosły o 60 proc. wobec 2018 r., asortyment produktów – o 30 proc., a liczba klientów – dwukrotnie – poinformował Andrejs Gavrilovs, dyrektor ds. produktów i sprzedaży w krajach bałtyckich i Polsce w grupie Elko.

"Trwają prace nad rozwojem asortymentu, w 2020 r. Widzimy duży potencjał inteligentnego domu, rozwiązań bezpieczeństwa dla domu, smartwatchy, skuterów elektrycznych, produktów gamingowych oraz elektroniki domowej, np. bezprzewodowych odkurzaczy" – poinformował dyrektor.

Zapewnia jednocześnie, że Covid-19 nie wywarł żadnego negatywnego wpływu na działalność dystrybutora na polskim rynku. Przeciwnie, jest lepiej niż w ub.r. – twierdzi regionalny szef sprzedaży.

"Budżet w pierwszym kwartale i na początku drugiego kwartału jest przekroczony. Możliwość szybkiego przejścia do sklepów internetowych dała kolosalny wynik. Mówimy o ponad 100 proc. wzroście wolumenów w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku." – mówi Andrejs Gavrilovs, wskazując również na wzrost sprzedaży online.

1,5 mln zł przychodów polskiej spółki

Elko weszło na polski rynek w 2017 r. Grupa nie ujawnia wielkości sprzedaży na lokalnym rynku. Cała sprzedaż jest realizowana bezpośrednio przez grupę Elko z magazynu w Rydze.

Powołana w 2018 r. spółka Elko Polska świadczy natomiast usługi marketingowe.

Elko Polska według sprawozdania finansowego miała w 2019 r. 1,46 mln zł przychodów wobec 0,79 mln zł za 2018 r. (w ciągu 7 miesięcy, licząc od rejestracji spółki). Jak zapewnia grupa Elko, sprzedaż dystrybutora na polskim rynku jest "wielokrotnie większa" niż obrót lokalnego oddziału.

Zysk na sprzedaży Elko Polska wyniósł w 2019 r. 82,7 tys. zł (5,7 proc. obrotu) wobec 44,8 tys. zł. Zysk netto zwiększył się do 63,6 tys. zł z 36,4 tys. zł.

 

Dwukrotny wzrost zysku grupy Elko

Grupa Elko ma obecnie oddziały w 11 krajach. W 2019 r. poprawiła wyniki finansowe, co wyjaśnia poszerzeniem portfolio produktów i ekspansją na nowych rynkach. Przychody wyniosły 1,88 mld dol., o 6,5 proc. więcej wobec 2018 r.

Międzynarodowy dystrybutor osiągnął w 2019 r. blisko 100 mln dol. zysku brutto, przez co marża zwiększyła się do 5,3 proc., o 0,6 pkt proc. więcej wobec poprzedniego roku.

Zysk netto wzrósł ponad dwukrotnie (+111,5 proc.), do 19,8 mln dol.

 

Największe obroty grupa Elko wypracowała w 3 grupach produktowych:

• Telefony komórkowe – 533 mln dol. (-14 proc. r/r);
• Komponenty – 487 mln dol. (+4 proc. r/r);
• Komputery – 291 mln dol. (+19 proc. r/r).

W segmencie rozwiązania i usługi o wartości dodanej – 102 mln dol. – grupa Elko osiągnęła największy wzrost obrotów w 2019 r. (+48 proc.), nie licząc asortymentu AGD.

„W zeszłym roku osiągnęliśmy nasze najlepsze w historii wskaźniki obrotu i zysku brutto. Ulepszamy wewnętrzne procesy, powiększamy portfolio produktów, eksplorujemy nowe rynki i dokonujemy znacznych inwestycji w technologię. Połączenie tych działań, a nie pojedynczych elementów, zapewniło nam wyjątkową efektywność” – komentuje Svens Dinsdorfs, dyrektor grupy Elko.

Kolejne przejęcia w Europie

W 2019 r. Elko przeniosło cztery magazyny do nowych obiektów w Rydze, Rosji, Rumunii i Holandii (W magazynie w Rydze doszło niedawno do kradzieży. Spółka ostrzega przed pojawieniem się na rynku podejrzanego towaru).

Elko kontynuuje ekspansję zagraniczną. Westtech, należący do grupy słowacki dystrybutor, zakończył przejęcie Arasid w grudniu 2019 r., stając się właścicielem e-sklepu z asortymentem gamingowym i sieci detalicznej z jej sklepem internetowym.

Elko wykupiło także pozostałe udziały w szwedzkim dystrybutorze Gandalf Distribution i teraz ma 100 proc. akcji firmy.

Grupa twierdzi, że mimo Covid-19 sprzedaż dystrybutora nadal rosła w I kw. 2020 r., dzięki optymalnej strukturze zapasów.