Epson zbadał potrzeby i preferencje polskich firm w zakresie druku. W grudniu 2019 przeprowadzano ankietę na ten temat wśród przedstawicieli małego i średniego biznesu. Niektóre odpowiedzi mogą zaskakiwać.

 

Co MŚP cenią w drukarkach

Do najważniejszych cech drukarki biurowej zaliczono obecność dodatkowych funkcji, takich jak skanowanie czy kopiowanie (17,9 proc.). Co ciekawe, cena znalazła się na odległym miejscu – przynajmniej według deklaracji pytanych.

 

W drukarkach przedsiębiorcy cenią sobie:

– jakość i trwałość (15,3 proc.)
– niską cenę wydruku jednej strony (14,7 proc.)
– szybkość (14 proc.)
– energooszczędność i ekologię (11,5 proc.)
– możliwość druku w kolorze (9,5 proc.)
– niekłopotliwą obsługę (7,3 proc.)
– cena urządzenia (3,3 proc.).

 
Czego nie lubią klienci

Najbardziej uciążliwym problemem w trakcie korzystania z drukarki jest jej awaryjność oraz konieczność częstej wymiany części eksploatacyjnych (26,8 proc.).

Respondenci wskazywali także na kłopoty z zacinającym się papierem (25,1 proc.), uzupełnianiem toneru (22,7 proc.), a także głośną pracą (13,5 proc.) oraz koszty związane z serwisem (11,9 proc.).
 

Co podoba się w "dolewkowych" urządzeniach

Uczestnicy badania wskazali także najważniejsze cechy drukarek z serii Eco Tank Mono (ze stałym zasilaniem w atrament). Pytano, z czego wynika ich ekologia i oszczędność.

Wśród najpopularniejszych odpowiedzi pojawiały się wydajność pojedynczej butelki z atramentem (37,9 proc.), długa, bezawaryjna praca (24,7 proc.) oraz niski pobór prądu (14,2 proc.).

Właściciele firm cenią także monochromatyczne urządzenia za brak emisji ozonu oraz pylenia w trakcie drukowania (13,7 proc.), a także cichą pracę (9,5 proc.).

Papier króluje w erze cyfrowej

Mimo postępującej cyfryzacji ponad połowa respondentów (52,5 proc.) twierdzi, że obieg dokumentów w ich przedsiębiorstwach wciąż opiera się głównie na formie papierowej, a wersja elektroniczna traktowana jest pomocniczo.

Z kolei 45,1 proc. ankietowanych przeważnie korzysta z dokumentów online, rzadziej drukowanych. Jedynie 2,4 proc. deklaruje, że używa wyłącznie z dokumentów w formie cyfrowej.

Zapytani o cel drukowania, respondenci wskazywali wymogi prawne, zwiększenie estetyki/prestiżu korespondencji, dokumentów (49,5 proc.), archiwizację dokumentów (20,1 proc.) oraz wygodę lektury, np. podczas korekty tekstu (14,7 proc.).

Pod względem typów dokumentów, polscy przedsiębiorcy najczęściej drukują faktury i inne dokumenty finansowe (28,7 proc.), umowy, oferty i inne dokumenty związane z relacjami z klientami (26,3 proc.), materiały szkoleniowe i prezentacje (22,1 proc.) oraz zdjęcia i grafiki (15,6 proc.).

W badaniach wzięło udział ponad 200 przedsiębiorców i pracowników z różnych branż. Największą grupę stanowili pracownicy edukacji (26 proc.). Na kolejnych miejscach znalazła się produkcja (14,2 proc.), handel (12,7 proc.), marketing (9,8 proc.) oraz branża IT (5,4 proc.).