Gaming kwitnie w Polsce
Sprzedaż sprzętu dla graczy wzrosła w naszym kraju w ponadprzeciętnej skali.
W II kw. 2017 r. wartość sprzedaży sprzętu gamingowego w Polsce zwiększyła się o 47,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. – ustalił Context. Dane obejmują komputery, komponenty i peryferia – karty graficzne, monitory, słuchawki, akcesoria.
Wynik na naszym rynku był ponad dwukrotnie wyższy niż średni wzrost w Europie (+22,7 proc.). “Ssanie” jest spowodowane w dużej mierze zakupami entuzjastów, którzy nie żałują pieniędzy, aby poprawić wydajność swoich maszyn. Ponadto wyraźnie wzrosło zainteresowanie markowym sprzętem z najwyższych półek. Producenci dążą do zwiększenia profitów na wysokomarżowych komputerach i monitorach.
Zwłaszcza Dell i HP, wprowadzając nowe produkty, korzystają z mody na gry wideo. Dla Della i jego gamingowej marki Alienware udział w rynku zwiększył się ponad dwukrotnie z 6 proc. przed rokiem do 15 proc. obecnie.
W przypadku monitorów dla graczy wzrost wartości sprzedaży w skali europejskiej wyniósł 76,8 proc. w II kw. br., głównie ze względu na zainteresowanie zakrzywionymi panelami oraz rozdzielczością 4K. Tutaj prym wiodą takie marki jak Samsung, AOC, Dell i Philips, które odnotowały trzycyfrowy wzrost obrotów na gamingowych wyświetlaczach.
W segmencie kart graficznych bilans poprawił się o 35,7 proc. Urządzenia dostosowane do wirtualnej rzeczywistości były 121 proc. na plusie, jednak nie tylko dzięki graczom. High-endowe karty są w znacznej części wykorzystywane do “wydobywania” kryptowalut.
Wzrost na rynku wirtualnej rzeczywistości został jednak zatrzymany z uwagi na wysokie ceny sprzętu i wciąż niewielki wybór oprogramowania i gier. Deweloperzy nie palą się do pisania nowych programów, właśnie ze względu na niewielkie wykorzystanie technologii VR przez użytkowników.
W ocenie Contextu rynek wyjdzie jednak z tego błędnego koła dzięki bardziej przystępnym cenom sprzętu. Średnia cena sprzedaży gotowego komputera VR z zestawem słuchawkowym VR w II kw. 2017 r. wyniosła 1840 euro (ok. 7,9 tys. zł). Z badań konsumenckich Contextu wynika, iż cena słuchawek na poziomie ok. 400 euro (ok. 1,7 tys. zł) pomoże trzykrotnie zwiększyć wartość sprzedaży takich urządzeń.
Wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu dla graczy w II kw. 2017 r.
Kraj |
Wzrost (rok do roku) |
|
Niemcy |
|
24,2% |
Rosja |
|
175,0% |
Wielka Brytania |
|
0,5% |
Hiszpania |
|
24,5% |
Włochy |
|
4,3% |
Polska |
|
47,5% |
Francja |
|
0,8% |
Szwajcaria |
|
3,5% |
Holandia |
|
5,4% |
Czechy |
|
36,7% |
Portugalia |
|
36,3% |
Szwecja |
|
14,2% |
Finlandia |
|
54,2% |
Austria |
|
28,3% |
Norwegia |
|
82,3% |
Belgia |
|
8,9% |
Dania |
|
15,5% |
Irlandia |
|
58,5% |
Litwa |
|
60,0% |
Łotwa |
|
61,6% |
Estonia |
|
72,1% |
Pozostałe kraje nordyckie |
|
62,7% |
Słowacja |
|
27,5% |
Źródło: Context
Podobne aktualności
Ceny monitorów do gier będą spadać, a PC rosnąć
Sprzedaż wyświetlaczy i komputerów dla graczy pójdzie w górę w 2024 roku.
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.