Dostawy desktopów i notebooków dla graczy w I kw. 2019 r. spadły o 6,2 proc. rok do roku, sięgając 7,5 mln szt., głównie z powodu problemów z zapasami. Tymczasem widać duże zapotrzebowanie na monitory gamingowe – w ich przypadku odnotowano wzrost o 48,6 proc., dzięki popytowi na drugie wyświetlacze i panele zewnętrzne – według IDC.

W przypadku desktopów dołek był 10,6-procentowy (3,5 mln szt.) i jest związany, jak uważają analitycy, głównie z nadpodażą kart graficznych, przez co użytkownikom częściej opłacało się wymieniać kartę w swoim PC niż kupować nowy komputer. Zawirowania w światowej gospodarce, zwłaszcza w Chinach, również nie sprzyjały popytowi.

Z kolei dostawy notebooków w I kw. br. były niższe o 2 proc. r/r, co wytłumaczono powstrzymaniem się od zakupów wielu graczy w oczekiwaniu na nowe GPU w nowym sprzęcie.

Postępuje konsolidacja rynku. Najwięksi producenci gamingowych PC to HP, Lenovo, Dell, Asus i Acer. Łącznie mieli blisko 63 proc. światowego rynku w I kw. br. wobec 58,4 proc. rok wcześniej.

Poprawa dzięki PC średniej klasy

Pomimo spowolnienia przewidywane jest odbicie w II poł. br., gdyż wówczas problemy z zapasami powinny zostać rozwiązane, a na rynek wejdą nowe urządzenia. Ponadto w nadchodzącym roku więcej nowych tytułów będzie korzystać z techniki śledzenia promieni (ray tracing), która zwiększa realizm w grach. Powinno to zachęcić fanów cyfrowej rozrywki do zakupu nowego sprzętu z odpowiednimi kartami graficznymi.

Do wzrostu sprzedaży powinien przyczynić się głównie popyt na komputery gamingowe średniej klasy, które będą korzystać z nowych procesorów i GPU AMD.

IDC prognozuje dla rynku komputerowego sprzętu dla graczy (desktopy, laptopy, monitory) średni wzrost o 7,3 proc. w 2019 r., do 41,5 mln szt. Analitycy zakładają, że rozwój esportu, subskrypcji i duży wybór tytułów powinny sprzyjać popytowi. Dzięki temu do 2023 r. średni roczny wzrost powinien wynieść 7,4 proc. (55,3 mln szt. za 4 lata), w tym desktopy będą rosły najwolniej – 3,2 proc., a najszybciej monitory – 12,1 proc.

 

Prognoza dostaw sprzętu dla graczy na światowy rynek w latach 2019 – 2023


Kategoria produktów Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średni roczny wzrost 2019 – 2023
Desktopy 15,4 37,10% 17,5 31,60% 3,20%
Monitory 6,8 16,30% 10,7 19,30% 12,10%
Notebooki 19,4 46,60% 27,2 49,10% 8,80%
Razem 41,5 100,00% 55,3 100,00% 7,40%

Źródło: IDC