Sprzedaż sprzętu komputerowego do gier (laptopy, desktopy, monitory, akcesoria) w I poł. 2019 r. wzrosła o 15 proc. wobec analogicznego okresu ub.r., do 6,1 mld dol. – ustaliło GfK w raporcie przygotowanym na targi Gamescom 2019. Liczby te nie uwzględniają Ameryki Północnej.

Jak zauważają analitycy, w miarę dojrzewania rynku wzrost zaczyna zwalniać, choć popyt zależy od regionu.

Notebooki rosły dzięki Azji

Laptopy do gier miały o 18 proc. udziału w sprzedaży w ujęciu wartościowym, a desktopy – 11 proc.

Popyt na stacjonarne modele po wielu kwartałach dwucyfrowego wzrostu zmalał w I poł. 2019 r. o 4 proc., głównie z powodu spadku w Chinach i spowolnienia w regionie EMEA.

Przychody ze sprzedaży notebooków gamingowych wzrosły o 12 proc., do 3,5 mld dol. Spore wzrosty odnotowano w Azji, ale w regionie EMEA – tylko o 1 proc.

Największe rynki gamingowe regionu odnotowały spadek: Niemcy o 9 proc. (112 mln dol.), a Francja – o 4 proc. (144 mln dol.).

Według ustaleń GfK gamingowe komputery stacjonarne kosztują średnio 2,4 razy więcej niż zwykłe desktopy. Dla notebooków i monitorów te wskaźniki wynoszą odpowiednio 1,8 i 1,6, dla myszy – 2,4, a dla klawiatur – 1,8 (średnia cena to 48 dol., tj. ok. 190 zł).

 

Najpopularniejsze konfiguracje

Wśród notebooków najlepiej sprzedawały się urządzenia z 15,6-calowym wyświetlaczem Full HD, procesorem i kartą graficzną średniej klasy, hybrydowym napędem 1 TB + 128 GB oraz 8 GB RAM. Średnia cena wynosiła 870 dol. (ok. 3,4 tys. zł).

Podobna konfiguracja desktopa z nieco lepszą grafiką kosztowała niewiele więcej, bo przeciętnie 900 dol. (ok. 3,5 tys. zł).

Prawie 70 proc. wszystkich notebooków gamingowych sprzedanych w I poł. 2019 r. mieściło się w przedziale cenowym 800 do 1300 dol., tj. ok. 3,1 – 5,1 tys. zł (wzrost z 57 proc. w porównaniu z I poł. 2017 r.).

Komputery stacjonarne do gier za mniej 800 dol. (ok. 3,1 tys. zł) osiągnęły prawie 30 proc. udziału w sprzedaży desktopów gamingowych. Modele za ponad 1,8 tys. dol. (ok. 7 tys. zł) miały 12 proc.

HDD i konfiguracje hybrydowe są typowe dla komputerów gamingowych, jednak gracze coraz częściej preferują SSD w laptopach. Udział takich modeli w I poł. 2019 r. wzrósł do 15 proc., w porównaniu z 4 proc. rok temu.

W rezultacie modele o grubości mniejszej niż 25 mm stanowiły już jedną trzecią notebooków do gier sprzedanych w I poł. 2019 r.

Zakrzywione monitory na fali

Monitory do gier okazały się najszybciej rosnącym segmentem rynku sprzętu PC dla graczy w I poł. 2019 r. (+42 proc. r/r), z obrotami sięgającymi 1,2 mld dol.

Szczególnie duże wzięcie miały zakrzywione panele – w ujęciu wartościowym ich sprzedaż poszła w górę w I poł. br. o 61 proc., podczas gdy płaskich modeli – o 31 proc.

Monitory o częstotliwości odświeżania minimum 100 Hz cieszyły się dużą popularnością w I poł. br., osiągając wzrost o 70 proc. (wartościowo). Panele o częstotliwości mniejszej niż 100 Hz poprawiły wynik o 24 proc.

Netflix do grania

Jak zauważa GfK, na rynek znacząco może wpłynąć rozwój usług w chmurze i transmisji strumieniowej. „gamingowy Netflix” może zaostrzyć rywalizację o zainteresowanie i portfele konsumentów, zmieniając rynek, jeśli użytkownicy będą zadowoleni z oferty. Doznania z gier może jeszcze poprawić przetwarzanie w chmurze i 5G.