Według Gartnera w 2011 r. światowy rynek wchłonie ponad 11 mln e-booków. Dotychczasowy imponujący wynik jest przede wszystkim efektem popularności czytników w USA (w 2010 r. w Ameryce Północnej zostanie sprzedanych prawdopodobnie 4 mln takich urządzeń), jednak Gartner zakłada, że teraz do wzrostów przyłączą się inne regiony. Obok dominujących obecnie marek (Amazon, Barnes & Noble i Sony) pojawią się nowi gracze i nowe urządzenia. Według Gartnera swoją pozycję na rynku e-booków starają się umocnić tacy producenci jak HP i Dell. Zdaniem pracowni badawczej elektroniczne czytniki zyskują klientów dzięki mobilności (niewielkim rozmiarom, wadze), długim czasie pracy na baterii i dobrej jakości matrycy; do tego są stosunkowo tanie.

Nie znaczy to jednak, że wzrostów już nic nie zatrzyma. Silną konkurencją dla rynku e-booków są tablety. Zdaniem pracowni badawczej dostawcy, o ile chcą sprzedawać więcej także w następnych latach, muszą oferować e-booki tańsze niż tablety, a przy tym cechujące się wysoką jakością rozwiązań dostosowanych do potrzeb użytkownika takiego sprzętu.