W III kw. 2019 r. światowe dostawy komputerów dla graczy (desktopów i notebooków) osiągnęły 10 mln szt., co oznacza wzrost o 10,1 proc. rok do roku. Dla porównania cały rynek PC wchłonął ponad 70 mln maszyn (+3 proc. r/r). Jednak liczba monitorów gamingowych poszła w górę w III kw. ub.r. o 76,4 proc., do 2,2 mln szt.

Na poprawę w segmencie sprzętu dla graczy wpłynęło kilka czynników. Mianowicie na rynek weszły urządzenia z nowymi kartami graficznymi i procesorami AMD, które – jak twierdzi analityk – oferowały większą wydajność w porównaniu do konkurencji w wielu segmentach cenowych. Pojawienie się nowości ożywiło także rynek komponentów.

Oprócz popytu na sprzęt gamingowy zamówienia rosły w III kw. ub.r. także z obawy przed wprowadzeniem nowych ceł na komputery, jak również brakami procesorów Intela. Dlatego w III kw. zwiększano zapasy sprzętu.

Chcą grać na cienkich i lekkich notebookach

W najbliższych latach można spodziewać znacznego wzrostu sprzedaży notebooków dla graczy – średnio o 7,4 proc. co roku do 2023 r., ponieważ fani cyfrowej rozrywki coraz częściej preferują sprzęt mobilny, zwłaszcza cienki i lekki. W miarę, jak gracze będą przechodzić na notebooki, popyt na desktopy nie będzie rósł, ale pozostanie stabilny.

Nawet chmura pomoże monitorom

Oczekiwanie poprawy jakości i wydajności grafiki, co przekłada się na większą liczbę klatek na sekundę i wzrost rozdzielczości obrazu, przyczyni się do zwiększenia popytu na monitory do gier. Nie powtórzy się wprawdzie ponad 70-procentowy wzrost sprzedaży, ale monitory pozostaną szybciej rosnącym segmentem w porównaniu do PC – dostawy będą zwiększać się przeciętnie o 11,8 proc. co roku do 2023 r.
 
Kilka czynników wskazuje na dobrą przyszłość monitorów do gier, zarówno w perspektywie krótko-, jak i długoterminowej. Niedawna obniżka cen komponentów wyświetlaczy obniżyła koszty i pomogła rozszerzyć asortyment modeli gamingowych z większym ekranem. Dodatkowe czynniki w dłuższej perspektywie, takie jak gry w chmurze, mogą również pozytywnie wpłynąć na popyt na monitory – uważa analityk.

 

Prognoza dostaw sprzętu dla graczy w latach 2019 – 2023


Kategoria produktów Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średni roczny wzrost w latach 2019 – 2023 
Desktopy 16 36,60% 15,9 29,10% -0,20%
Monitory 7,8 17,90% 12,2 22,40% 11,80%
Notebooki 19,9 4,50% 26,4 48,50% 7,40%
W sumie 43,7 100,00% 54,5 100,00% 5,70%

Źródło: IDC