Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu Deloitte „Zakupy Świąteczne 2016” zadeklarowali, że 37 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty pozostawią w sklepach internetowych – to drugi najwyższy wynik spośród 9 badanych krajów. Ponad jedna trzecia – 34 proc. – nie planuje w ogóle kupować prezentów w sklepach tradycyjnych. Wynik ten odzwierciedla wzrost na polskim rynku znaczenia e-commerce, którego wartość – według prognoz – podwoi się w przeciągu najbliższych 5 lat.
 
Już co dziesiąty badany deklaruje, że transakcji dokona za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Podczas zakupów e-commerce klienci szukają przede wszystkim sprzętu elektronicznego, gier i filmów. Ponadto badania Gemiusa wskazują, że połowa konsumentów kupujących w sklepach tradycyjnych sprzęt elektroniczny, poprzedza swoją decyzję sprawdzeniem informacji na temat produktów w Internecie. 

W tym roku Polacy planują wydać na prezenty średnio 490 zł. Średnia wydatków w sieci to ok. 185 zł.

Według badania w br. wśród najchętniej kupowanych prezentów dla nastolatków (12 – 18 lat) na 3 miejscu znalazły się gry komputerowe (spadek z 2 miejsca w ub.r.), a na 10 – smartfony (awans z 11).

Z kolei gry komputerowe należą do najczęściej kupowanych prezentów dla dorosłych (nr 6 w rankingu, spadek z 5 w ub.r.).

Najpopularniejszym deklarowanym miejscem zakupów w kategorii "nowe technologie" są sklepy specjalistyczne.

Respondenci pytani, co najbardziej przekonuje ich do e-sklepów, wymienili głównie możliwość zakupów o dowolnej porze (79 proc.). Spore znaczenie ma także wygoda – dostawa do domu (75 proc.) i oszczędność czasu (74 proc.). Jako czynnik skłaniający do kupowania w Internecie wskazano także możliwość uzyskanie informacji, co inni konsumenci myślą o produktach (73 proc.) i porównania cen (69 proc.).

Z kolei ankietowani pytani, co najbardziej zachęca ich do robienia zakupów w sklepach stacjonarnych, wymienili przede wszystkim możliwość skorzystania z fachowej porady (81 proc.) oraz natychmiastowy odbiór zakupionych produktów (80 proc.). Spore znaczenie ma też ochrona danych osobowych (78 proc.), czyli możliwość anonimowych zakupów. Na kolejnych miejscach są: możliwość szybkiej wymiany produktów oraz bezpieczeństwo przy dokonywaniu płatności (po 75 proc. wskazań).

Badanie pokazuje ponadto, że Polacy, podobnie jak mieszkańcy pozostałych badanych krajów, używają social media nie tylko jako platformy do kontaktu ze znajomymi, ale również jako wyszukiwarki produktów i marek. Wskazało na nie 19 proc. ankietowanych.  

Czerpanie informacji z newsletterów i reklam otrzymywanych na skrzynkę e-mail jest tak samo popularne, rzadziej pytani szukają natomiast informacji przydatnych w zakupach na blogach i forach. 
 
Osiemnaście procent Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, 
odpowiedziało, że poszuka go w Internecie. Z kolei 55 proc. odpowiedziało, że nawet gdy nie znajdą w Internecie produktu, którego szukają, nie zmienią kanału sprzedaży na ten offline.