W ramach badania przeprowadzonego przez firmę Zebra Technologies przeanalizowano trendy technologiczne, które wpływają na przyszłość globalnego handlu detalicznego. Wynika z nich, że niemal 70 proc. osób decyzyjnych w branży retail jest gotowe na przeprowadzanie zmian wymaganych do wprowadzenia internetu rzeczy a 65 proc. planuje do 2021 r. zainwestować w technologie automatyzacji służące do zarządzania zapasami i planowania.

Do 2021 r. 65 proc. sprzedawców detalicznych zamierza również wprowadzić innowacyjne usługi dostarczania zakupów, na przykład dostawy do pracy, domu, a nawet do zaparkowanych samochodów. 80 proc. detalistów będzie w stanie personalizować wizyty w sklepie dzięki technologiom mikrolokalizowania, które pozwalają sprzedawcom rejestrować więcej danych o zachowaniu klientów. 78 proc. sprzedawców uważa, że kluczowe znaczenie dla klientów będzie miała integracja handlu elektronicznego z zakupami w sklepie.

W celu skrócenia kolejek przy kasach sprzedawcy detaliczni planują zainwestować w urządzenia mobilne umożliwiające samodzielne skanowanie towarów. 87 proc. detalistów wdroży do 2021 roku mobilne urządzenia kasowe (MPOS), co pozwoli im przyjmować płatności kartami kredytowymi lub debetowymi w dowolnym miejscu sklepu. 

 

73 proc. respondentów twierdzi, że zarządzanie dużymi zbiorami danych (big data) ma istotne lub kluczowe znaczenie dla ich działalności. Do 2021 r. co najmniej 75 proc. detalistów planuje inwestycję w analitykę predykcyjną oraz analitykę oprogramowania, żeby zapobiegać stratom oraz zapewnić optymalizację cen.

 

W regionie EMEA respondenci wskazali brak produktu w magazynie (53 proc.), dostępność identycznego produktu w innym sklepie za mniejszą cenę (46 proc.) oraz niemożność znalezienia pożądanego produktu (40 proc.) jako czynniki wpływające w największym stopniu na niezadowolenie konsumentów. W związku z powyższym, detaliści planują na nowo opracować zasady działania swojego łańcucha dostaw uwzględniając widoczność w czasie rzeczywistym zapewnioną dzięki automatyce, czujnikom i analityce.