Według informacji holenderskiej firmy 123ink, którą podało BBC, tysiące jej klientów sygnalizują, że od 13 września w maszynach atramentowych HP nie działają alternatywne materiały eksploatacyjne. Po umieszczeniu zamiennika w drukarce komunikuje ona 'problem z kartridżem’ lub 'jeden lub więcej kartridż jest uszkodzony’ lub 'brak kartridża’ albo 'kartridż starszej generacji’.

Jak poinformował holenderski dostawca, HP Inc. początkowo wyjaśniło, że blokada nastąpiła nieumyślnie, w następstwie aktualizacji firmware’u. Ostatnio jednak koncern przyznał, że maszyny z serii Office Jet, Office Jet Pro oraz Office Jet X zostały dostosowane tylko do współpracy z oryginalnymi tuszami HP, wyposażonymi w odpowiednie czipy bezpieczeństwa. Mogą to być zarówno nowe, jak i ponownie napełniane materiały HP. Ważne, aby miały oryginalny czip. HP Inc. wyjaśniło, że w ten sposób chce chronić 'innowacyjną ofertę produktową oraz własność intelektualną’. Ostatnia aktualizacja firmware’u miała miejsce w marcu br. W ocenie 123ink aplikację tak zaprogramowano, aby blokada obcych materiałów eksploatacyjnych uaktywniła się 13 września br.