W III kw. fiskalnym 2012 (maj – lipiec b.r.) przychody netto HP (29,7 mld dol.) były o 5 proc. niższe w porównaniu z zeszłym rokiem, a strata zamknęła się w astronomicznej kwocie 8,9 mld dol. Jest to przede wszystkim rezultat odpisu księgowego, związanego ze spadkiem wartości przejętej kilka lat temu firmy EDS. Bez uwzględnienia tego czynnika (z pomięciem zasad GAAP) HP miałoby 2 mld dol. zysku, co jednak jest wynikiem gorszym niż w ub. roku (spadek o 14 proc.). 

HP tak jak Dell boryka się ze słabnącym popytem na sprzęt komputerowy. Przychody działu PSG spadły o 10 proc. Coraz mniej kupują konsumenci (spadek o 12 proc.), ale i firmy (-9 proc.). Bilansu nie uratowały nawet notebooki (sprzedaż niższa o 12 proc.). Średnia marża operacyjna działu wyniosła 4,7 proc.

Mniejsze przychody niż rok wcześniej miał także dział urządzeń drukujących (IPG) – o 3 proc., i w tym wypadku głównie za sprawą słabnącego popytu na sprzęt ze strony konsumentów (minus 13 proc.). Zmniejszyły się także wpływy z usług (o 3 proc.), przede wszystkim outsourcingu. Dział serwerów, sieci i pamięci masowych (ESSN) był 4 proc. na minusie. Wyraźnie wzrosła natomiast sprzedaż działu oprogramowania (18 proc.).

– W trakcie kwartału poczyniliśmy duże postępy koncentrując się na naszych strategicznych priorytetach, kontroli kosztów i restrukturyzacji – oświadczyła Meg Whitman, prezes HP. Zapowiedziała kontynuację zmian. Jednym z pomysłów na restrukturyzację i cięcie wydatków jest ogłoszony wiosną zamiar połączenia działów komputerów i drukarek oraz redukcja 27 tys. etatów. 

W obliczu spadku zapotrzebowania na komputery i coraz mniejszego popytu ze strony konsumentów HP chce zredukować wydatki na rozwój komputerów i drukarek. Od czasu, gdy modne stały się tablety i smartfony rynek PC jest coraz słabszy i końca tego trendu nie widać. Wyniki HP mogą poprawić usługi i rozwiązania dla biznesu, jednak i w tym segmencie (o czym świadczy aktualny bilans firmy), również nie zawsze da się zarobić. Silnym konkurentem jest choćby IBM. HP nie czuje się także na siłach bezpośrednio konkurować z Apple’em, który święci triumfy w segmencie sprzętu dla konsumentów. Choćby z tego względu tablet HP, który pojawi się po premierze Windows 8 będzie przeznaczony dla klientów biznesowych – ma być wyposażony w opcje bezpieczeństwa i bardziej wytrzymały, niż modele konsumenckie.

Cały rok fiskalny HP zamknie na minusie, choć nie tak dużym, jak w minionym kwartale. Prognozę zysku na akcję obcięto do 4,05 – 4,07 dol. (poprzednio maksymalnie 4,10 dol.).