Czy po ostatnich krokach Hewletta-Packarda podjętych wobec dostawców zamienników, klienci odwrócą się od produktów z logo HP, na czym z kolei stracą ich resellerzy? HP w komentarzu dla CRN Polska nie odpowiada bezpośrednio na tak postawione pytanie. Piotr Pągowski mówi jednak, że po ugodzie z AB i Actionem, zainteresowanie tematem patentów wzrosło między innymi wśród partnerów i przedstawicieli sektora publicznego – ci chcą uniknąć kupowania produktów naruszających prawa producentów (patrz: wypowiedź pod tekstem – przy. red.).  

Jednak aż 78 proc. przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli na pytanie naszego barometru i udzielili nam komentarzy dotyczących działania HP, uważa, że sprawa może partnerom zaszkodzić. W tej grupie 30 proc. resellerów z zasugerowanych odpowiedzi wybrało „tak” (resellerzy stracą na akcji HP), 48 proc. wskazało „możliwe, że tak”, 17 proc. natomiast uważa, że czas pokaże, czy konsekwencje ostatniej akcji HP dotkną przedsiębiorców z branży IT. Na „nie” wskazuje 5 proc. naszych czytelników.

 

Nie tak emocjonalnie

Resellerzy nie są zachwyceni ostatnimi posunięciami producenta na rynku materiałów eksploatacyjnych. Jednak, w przeciwieństwie do uczestników forów publicznych, przedsiębiorcy nie mają skrajnie emocjonalnego nastawienia do sprawy. „Normalka , każdy dba o swoją kasę”,  „HP próbuje obronić rynek oryginałów”,  „HP przesadza z tą akcją”  – możemy przeczytać w komentarzach. Zdarzają się też osoby, choć to pojedyncze przypadki, które zwracają uwagę, że polityka HP dotycząca cen materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących zmienia się na bardziej prokliencką. W opinii niektórych producenta do walki z dostawcami zamienników zmusza kryzys i rosnący w rynku udział dobrych materiałów alternatywnych. Większość jednak podkreśla, że ostatecznie o zakupie urządzenia decyduje klient, a tego HP łatwo może do siebie zniechęcić.


Piotr Pągowski

 

dyrektor generalny działu druku i komputerowych systemów osobistych w HP

HP nie walczy z zamiennikami, a tylko z nieuczciwą konkurencją. Chcemy, aby klient mógł dokonać świadomego wyboru: oryginał czy zamiennik – ale w oparciu o przepisy prawa i zasady uczciwej konkurencji. Po oficjalnym ogłoszeniu warunków ugody HP z AB i Action, zaobserwowaliśmy bardzo duże zainteresowanie tematem patentów zarówno ze strony naszych partnerów, jak i klientów końcowych. Szczególne zainteresowanie wykazują klienci z sektora publicznego, którzy chcą uniknąć zakupu produktów naruszających prawa patentowe.

W dalszym ciągu będziemy prowadzić działania zmierzające do wyeliminowania z rynku produktów naruszających własność intelektualną HP.

Warto też zwrócić uwagę na to, że ceny materiałów eksploatacyjnych HP są coraz bardziej atrakcyjne. Z myślą o obniżeniu kosztów druku w 2012 roku wprowadziliśmy do sprzedaży drukarki i urządzenia atramentowe z serii InkAdventage. Cena standardowego pojemnika z tuszem do tych urządzeń jest niemal identyczna, jak w przypadku zamienników. Na przykład ceny standardowego opakowania z czarnym tuszem do najnowszych urządzeń z serii Ink Advantage 3525, 5525 i 6525 wynoszą od 30 zł do 40 zł.