HP odrzucił ofertę Xerox, Canon ostrzega
Nieodpowiedzialne zadłużenie, nierealne korzyści, niedocenianie HP - to podsumowanie oferty Xerox według zarządu HP. Odradza akcjonariuszom firmy jej przyjęcie.
Zarząd HP nie sprawił niespodzianki nową oceną działań Xerox. Odrzucił ofertę przejęcia za 24 dol. za akcję (ok. 35 mld dol. za całą firmę). Firma drukarkowa oficjalnie zwróciła się do akcjonariuszy HP z taką propozycją w minionym tygodniu, próbując wrogiego przejęcia.
Zdaniem zarządu HP wycena, mimo że podniesiona z 22 dol., nie dowartościowuje firmy. Są jednak także poważniejsze wątpliwości. Chip Bergh, przewodniczący rady dyrektorów, ocenił, że ewentualna transakcja obciążyłaby połączone firmy "nieodpowiedzialnym" poziomem zadłużenia. Nazwał synergie wskazywane przez Xerox "nierealistycznymi i nieosiągalnymi". W sumie wystawiałoby to połączone firmy na niebezpieczeństwo – uważa jeden z liderów HP.
Kolejne szpile w Xerox
Wytknięto również Xerox, że nie ma doświadczenia w biznesie komputerowym, prowadzonym przez HP, ani w druku 3D. Skrytykowano także spadające przychody Xerox i niedostateczną w ocenie HP koncentrację na badaniach i rozwoju.
Kierownictwo HP uważa, że oferta faworyzuje akcjonariuszy Xerox i nie jest korzystna dla udziałowców HP. Rekomenduje jej odrzucenie.
Xerox przekonuje natomiast, że dla obu firm połączenie sił to najlepsza opcja na rozwój i umacnianie pozycji na rynku, jest także w ocenie zarządu najlepsza dla udziałowców obu organizacji. Xerox wyliczył, że umożliwi wzrost przychodów o 1-1,5 mld dol. oraz 2 mld dol. oszczędności dzięki synergiom.
Według Financial Times HP jest otwarte także na inne oferty.
Canon grozi zerwaniem współpracy
Do ostrej dyskusji między HP i Xerox wmieszał się Canon. Uprzedził, że przejęcie oznacza koniec jego współpracy z HP. Amerykański koncern kupuje w Canonie części do drukarek. W 2018 r. wartość zamówień przekroczyła 5 mld dol. Firmy współpracują od 35 lat. HP należy do największych klientów Canona i generuje niemal 14 proc. jego przychodów, ale – jak wynika z zapowiedzi – japoński koncern nie ma zamiaru wspierać nowego dużego konkurenta, gdyby taki powstał.
Podobne aktualności
Polskie biura chcą kupować odnawiany sprzęt. Podają warunki
Dla 24 proc. polskich firm odnowiony sprzęt to produkt pierwszego wyboru, a 48 proc. rozważa taki zakup - według badania.
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.
Dołek na rynku urządzeń drukujących
5 największych producentów odnotowało spadek dostaw w IV kw. 2023 r.