W I poł. 2019 r. Huawei wypracował ok. 58,3 mld dol. przychodów, co oznacza wzrost o 23,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. Marża zysku netto w tym czasie wyniosła 8,7 proc.

Przedstawione przez firmę dane wskazują, że do dobrego wyniku przyczyniła się głównie rosnąca sprzedaż smartfonów w Chinach oraz dostawy infrastruktury 5G, co złagodziło skutki amerykańskich sankcji.
 
Prezes Huawei, Liang Hua, zapewnia, że przychody zwiększały się szybko także w maju br., gdy USA wpisało Huawei na „czarną listę”, oznaczającą zakaz handlu z producentem, co – jak szacował w minionym miesiącu CEO Ren Zhengfei – miało kosztować korporację w kolejnych latach 30 mld dol. utraconych przychodów oraz stagnację sprzedaży w 2019 r. i 2020 r.

Jednak w końcu czerwca prezydent Trump, głównie pod naciskiem firm z USA, które z powodu sankcji traciły ważnego klienta jakim jest Huawei (i miliardy przychodów), zniósł większość ograniczeń. Według deklaracji Waszyngtonu embargo nadal obejmuje transakcje zagrażające bezpieczeństwu bądź interesom USA, choć szczegółów nie ujawniono.

„Nie oznacza to, że nie mamy przed sobą żadnych trudności. Mamy i mogą one wpłynąć na tempo naszego wzrostu w najbliższym okresie czasu” – przyznał prezes chińskiego giganta – „Przetrwamy te wyzwania i jestem przekonany, że Huawei wejdzie w nowy etap wzrostu” – deklaruje. Zapowiada kontynuację inwestycji i wydanie ok. 17,5 mld dol. na badania i rozwój.

Według Nikkei Huawei zamierza w ciągu najwyżej kilku lat znacznie zmniejszyć uzależnienie od amerykańskich dostawców komponentów i oprogramowania, aby uodpornić się na uderzenia podobne tych z ostatnich miesięcy. Nadal będzie rozwijał własny system operacyjny.

 

Bilans trzech grup

W I poł. 2019 r. największa w Huawei grupa biznesowa, odpowiedzialna za infrastrukturę dla operatorów telekomunikacyjnych (Carrier Business Group), w I poł. br. osiągnęła ok. 21,3 mld dol. przychodów. Według spółki odnotowano stały wzrost wartości produkcji i sprzedaży sprzętu do sieci bezprzewodowych, transmisji optycznej, transmisji danych, IT i innych produktów. Do tej pory Huawei podpisało globalnie 50 umów na wdrożenie 5G i dostarczył 150 tys. stacji bazowych – twierdzi koncern.

Grupa konsumencka w I poł. 2019 roku osiągnęła 32,1 mld dol. przychodów ze sprzedaży. W tym okresie firma dostarczyła na światowe rynki 118 mln smartfonów (łącznie z marki Honor), co oznacza 24 proc. wzrost rok do roku. To większa dynamika niż rok wcześniej. Sankcje mogły wpłynąć głównie na decyzje europejskich klientów (Huawei groziło odcięcie od Androida, przez co niektórzy mogli powstrzymywać się z zakupem smartfona tej marki), ale za to w Chinach biznes kręcił się doskonale. Firma osiągnęła rekordowe 38 proc. udziału w krajowym rynku smartfonów – według Canalys, mimo że rynek ten się kurczył. Ren Zhengfei liczy na sprzedaż 270 mln smartfonów w całym roku (+30 proc. r/r). Huawei twierdzi, że odnotował również duży wzrost dostaw tabletów, komputerów i wearables. Zapewnia, że z usług mobilnych korzysta już ponad 500 mln użytkowników i 800 tys. zarejestrowanych programistów na całym świecie.

W grupie Enterprise przychody Huawei wyniosły ok. 4,6 mld dol. Huawei informuje, że nadal rozszerza portfolio produktów. Twierdzi, że pozostał zaufanym dostawcą dla klientów z sektora rządowego i użyteczności publicznej, a także klientów z sektorów komercyjnych, takich jak finanse, transport, energia i motoryzacja.