Zdaniem IDC w okresie od kwietnia do czerwca br. na całym świecie dostarczono na rynek 295,3 mln smartfonów. To więcej (o 2,6 proc.) niż w I kw. br. oraz więcej niż w II kw. ub.r. (o 23,1 proc.). Według analityka IDC rekordowy wynik (jak na drugi kwartał roku) zwiastuje dalszą poprawę w kolejnych okresach. Rosną w siłę mniejsi producenci.

– Jest ponad tuzin dostawców, którzy w następnym kwartale mogą znaleźć się tuż za pierwszą piątką. Większość jest obecna w jednym kraju, ale to nie jest wadą. Rozpoznają możliwości poza swoim rodzimym rynkiem – komentuje Ryan Reigh, dyrektor programowy IDC.

Większa sprzedaż na świecie jest jednak głównie zasługą popularności smartfonów w Chinach. W opinii Melissy Chau, Senior Research Managera w IDC, nie światowi liderzy (czyli Samsung i Apple), lecz przede wszystkim chińskie marki mają szansę podbić rynki wschodzące, oferując lepszą jakość produktów niż lokalni producenci. Jej zdaniem koniec zwykłych telefonów jest bliższy, niż wcześniej sądzono.

Pozycję lidera utrzymał Samsung, mimo spadku udziału o ponad 7,1 proc. Zmniejszył się także udział Apple’a – o 1,1 proc., ale amerykańska firma obroniła swoją pozycję przed Huawei, który zwiększył sprzedaż w ciągu roku o 95 proc. Lenovo wyprzedziło LG.


Najwięksi producenci smartfonów

Producent

Dostawy w II kw. 2014 r.
(mln szt.)

Udział w rynku w II 2014 r.

Dostawy w II kw. 2013 r. (mln szt.)

Udział w rynku w II 2013 r.

Wzrost rok do roku

1. Samsung

74,3

25,2%

77,3

32,3%

-3,9%

2. Apple

35,1

11,9%

31,2

13,0%

12,4%

3. Huawei

20,3

6,9%

10,4

4,3%

95,1%

4. Lenovo

15,8

5,4%

11,4

4,7%

38,7%

5. LG

14,5

4,9%

12,1

5,0%

19,8%

Inni

135,3

45,8%

97,5

40,6%

38,7%

Razem

295,3

100%

240,0

100%

23,1%

 

Źródło: IDC

 

W II poł. 2014 r. IDC przewiduje kontynuację wzrostu. W III kw. br. prognozowana sprzedaż ma wynieść ponad 300 mln szt.