W II kw. 2019 r. nastąpił minimalny wzrost sprzedaży smartfonów w Polsce. Na krajowy rynek dostarczono blisko 2,2 mln urządzeń, co oznacza wzrost 0,9 proc. wobec analogicznego kwartału 2018 r. Dla porównania światowa sprzedaż smartfonów w II kw. br. zmalała o 2,3 proc., do 333,2 mln szt.

„Polski rynek stał się rynkiem dojrzałym, stąd wzrosty sprzedaży smartfonów rok do roku są już niewielkie. Rosną za to oczekiwania klientów a w ślad za nimi wielkość ekranów i pojemność wbudowanej pamięci. W II kw. 2019 r. już ponad 58 proc. urządzeń sprzedanych w Polsce miało ekran o przekątnej co najmniej 6 cali, a 21 proc. było wyposażonych w minimum 128 GB pamięci.” – zwraca uwagę Marek Kujda, analityk IDC.

W minionym kwartale nastąpiła dalsza koncentracja rynku. Pięciu producentów (Samsung, Huawei, Xiaomi, Apple, Motorola należąca do Lenovo) dostarczyło na polski rynek blisko 91 proc. smartfonów (wobec 86 proc. rok wcześniej). Wszyscy pozostali producenci sprzedali łącznie tylko 200 tys. urządzeń.

„Duży wpływ na rynek miała zapowiedź amerykańskich sankcji wobec Huawei. Niepewność w kanale sprzedaży oraz wśród klientów pozwoliła Samsungowi i Xiaomi na zwiększenie udziałów w rynku w porównaniu do I kw. br. W efekcie Samsung powrócił na pozycję lidera, a Xiaomi wyprzedziło Apple i zajęło trzecią pozycję. Udział rynkowy Huawei bliski 25 proc., który pozwolił firmie na utrzymanie drugiej pozycji w rankingu, można w obecnej sytuacji uznać za dobry wynik. Motorola podobnie jak w poprzednich kwartałach znalazła się na piątym miejscu.” – komentuje Marek Kujda.