IDC odnotowało spadek przede wszystkim na rynku tuszy, co odzwierciedla zmniejszającą się liczbę urządzeń atramentowych. Według firmy badawczej na popularności zyskują kartriżde o zwiększonej pojemności, co przyczynia się do mniejszej jednostkowej sprzedaży.

W przypadku tonerów, pomimo powoli rosnącej bazy laserowych drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, konsumpcja w porównaniu 2012 r. była niemal identyczna.

– Jedną z przyczyn jest szybko rozwijający się rynek usług zarządzania drukiem i dokumentami. Są one kierowane już nie tylko do dużych organizacji, lecz także do MŚP. Wielu producentów inwestuje w rozwój takich usług, ponieważ gwarantują one użytkowanie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych. Jednocześnie prowadzą jednak do zmniejszenia ilości wydruków i zużycia tonerów –
wyjaśnia Przemek Kowalski, Starszy Analityk IDC.

Spadki na całym rynku dotknęły zarówno segment kartridży oryginalnych jak i alternatywnych. Przy czym w tej ostatniej grupie odnotowano wzrost konsumpcji tonerów laserowych, głównie dzięki większej sprzedaży produktów kompatybilnych.

Segment zamienników ucierpiał z powodu kampanii prawnej prowadzonej w 2012 r. przez HP wobec kilku topowych marek. Działania były wymierzone w tzw. klony niektórych kartridży atramentowych, czyli zamienniki produkowane od zera, a nie regenerowane czy refabrykowane. Konsekwencje dotknęły nie tylko firmy bezpośrednio zaangażowane w spór z HP, lecz także wielu mniejszych graczy, którzy opierali swój biznes o sprowadzane tanie klony z Azji.

– Obecnie aby oferować legalne, alternatywne wkłady atramentowe do urządzeń HP, producenci kompatybilni muszą mieć dostęp do odpowiedniej technologii refabrykacji oraz do pustych wkładów, a to pociąga za sobą wzrost nakładów i kosztów – mówi analityk.

Według IDC w 2013 r. udział ilościowy produktów oryginalnych zmniejszył się nieznacznie, zarówno na rynku tonerów jak i atramentów.

Wśród dostawców zamienników numerem 1 jest marka ActiveJet. Wzrosła jej sprzedaż i udział ilościowy w segmencie materiałów kompatybilnych. Na drugim miejscu uplasował się BlackPoint. Jego udział w rynku i sprzedaż spadły.