IDC: rynek tabletów mniejszy o 12,6 proc.
Nadal spada zainteresowanie tabletami. W III kw. br. dostawy producentów na rynek zmniejszyły się o 12,6 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu ub.r. Analitycy spodziewają się jednak „dramatycznego” wzrostu sprzedaży modeli 2 w 1.
Sprzedaż tabletów na świecie skurczyła się czwarty kwartał z rzędu. Na rynek wprowadzono 48,7 mln urządzeń.
W ocenie IDC za odwrót klientów od tabletów odpowiada rosnąca popularność smartfonów z dużymi ekranami, co przekłada się na mniejsze zainteresowanie małymi tabletami. Ponadto cykl wymiany sprzętu jest dłuższy niż przypuszczano – część użytkowników nie wymienia ich na nowe nawet po 4 latach. Zdaniem analityka tablety nie są jednak schodzącą kategorią urządzeń, mają trwałe miejsce na rynku sprzętu.
Odpowiedzią producentów na spadający popyt będą urządzenia 2 w 1, czyli tablety z dołączaną klawiaturą. Obecnie mają one ok. 1 proc. udziału w światowym rynku tabletów, ale w ciągu 18 miesięcy ten udział powinien „dramatycznie” wzrosnąć – ocenia IDC. Pierwsza generacja tych produktów została przyjęta przez klientów raczej bez entuzjazmu (choć niektóre modele, zwłaszcza o dobrym stosunku jakości do ceny, sprzedawały się całkiem nieźle). Jednak nowe modele, dzięki wydajniejszym podzespołom i nowemu oprogramowaniu, są bardziej zaawansowane technicznie. Dlatego IDC spodziewa się, że w przyszłości będą je kupować w dużych ilościach zarówno klienci domowi jak i firmy.
Jeśli chodzi o producentów, to spadki bardziej odczuł Apple (-19,7 proc.), choć nadal pozostaje liderem rynku. Jego największy rywal – Samsung – zmniejszył dostawy o 17,1 proc. Na spadającym rynku nieznacznie zwiększyło sprzedaż Lenovo (o 0,9 proc.). W przypadku Huawei wzrost wyniósł natomiast 147,9 proc.
Dostawy tabletów na świecie w III kw. br. (w mln szt.)
Producent |
Dostawy w III kw. 2015 r. |
Udział w rynku w III kw. 2015 r. |
Dostawy w III kw. 2014 r. |
Udział w rynku w III kw. 2014 r. |
Wzrost rok |
1. Apple |
9,9 |
20,3% |
12,3 |
22,1% |
-19,7% |
2. Samsung |
8,0 |
16,5% |
9,7 |
17,4% |
-17,1% |
3. Lenovo |
3,1 |
6,3% |
3,1 |
5,5% |
0,9% |
4. Asus |
1,9 |
4,0% |
3,4 |
6,1% |
-43,4% |
5. Huawei |
1,8 |
3,7% |
0,7 |
1,3% |
147,9% |
Inni |
23,9 |
49,1% |
26,4 |
47,5% |
-9,6% |
Razem |
48,7 |
100,0% |
55,7 |
100,0% |
-12,6% |
Źródło: IDC
Podobne aktualności
Sprzedaż w dystrybucji IT w USA ponownie w dół
Oprogramowanie sprzedaje się lepiej, sieciówka wraca do normy, rynek PC wychodzi z dołka.
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.