Sprzedaż tabletów na świecie skurczyła się czwarty kwartał z rzędu. Na rynek wprowadzono 48,7 mln urządzeń.

W ocenie IDC za odwrót klientów od tabletów odpowiada rosnąca popularność smartfonów z dużymi ekranami, co przekłada się na mniejsze zainteresowanie małymi tabletami. Ponadto cykl wymiany sprzętu jest dłuższy niż przypuszczano – część użytkowników nie wymienia ich na nowe nawet po 4 latach. Zdaniem analityka tablety nie są jednak schodzącą kategorią urządzeń, mają trwałe miejsce na rynku sprzętu.

Odpowiedzią producentów na spadający popyt będą urządzenia 2 w 1, czyli tablety z dołączaną klawiaturą. Obecnie mają one ok. 1 proc. udziału w światowym rynku tabletów, ale w ciągu 18 miesięcy ten udział powinien „dramatycznie” wzrosnąć – ocenia IDC. Pierwsza generacja tych produktów została przyjęta przez klientów raczej bez entuzjazmu (choć niektóre modele, zwłaszcza o dobrym stosunku jakości do ceny, sprzedawały się całkiem nieźle). Jednak nowe modele, dzięki wydajniejszym podzespołom i nowemu oprogramowaniu, są bardziej zaawansowane technicznie. Dlatego IDC spodziewa się, że w przyszłości będą je kupować w dużych ilościach zarówno klienci domowi jak i firmy.

Jeśli chodzi o producentów, to spadki bardziej odczuł Apple (-19,7 proc.), choć nadal pozostaje liderem rynku. Jego największy rywal – Samsung – zmniejszył dostawy o 17,1 proc. Na spadającym rynku nieznacznie zwiększyło sprzedaż Lenovo (o 0,9 proc.). W przypadku Huawei wzrost wyniósł natomiast 147,9 proc.

 

Dostawy tabletów na świecie w III kw. br. (w mln szt.)

 

 

Producent

Dostawy w III kw. 2015 r.

Udział w rynku w III kw. 2015 r.

Dostawy w III kw. 2014 r.

Udział w rynku w III kw. 2014 r.

Wzrost rok
do roku

1. Apple

9,9

20,3%

12,3

22,1%

-19,7%

2. Samsung

8,0

16,5%

9,7

17,4%

-17,1%

3. Lenovo

3,1

6,3%

3,1

5,5%

0,9%

4. Asus

1,9

4,0%

3,4

6,1%

-43,4%

5. Huawei

1,8

3,7%

0,7

1,3%

147,9%

Inni

23,9

49,1%

26,4

47,5%

-9,6%

Razem

48,7

100,0%

55,7

100,0%

-12,6%

Źródło: IDC