– Na ujemny wynik miał wpływ głównie spadek konsumpcji kartridży atramentowych, co jest związane z trendem na rynku urządzeń drukujących. Od kilku lat zmniejsza się sprzedaż drukarek atramentowych – mówi Przemek Kowalski, Senior Analyst Imaging & Hardcopy Devices IDC. Spadek zbytu w podobnym stopniu dotknął producentów zamienników i materiałów oryginalnych.

Według IDC dostawcy oryginalnych wkładów dzięki działaniom marketingowym zwiększyli swój udział w segmencie atramentowym, natomiast w przypadku tonerów odnotowali spadki. – Na polskim rynku cena pozostaje wciąż bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym czynnikiem wyboru w wielu firmach. W 2011 roku duży wpływ na sprzedaż materiałów eksploatacyjnych miały wahania kursów walut, a także problemy z dostępnością związane np. z katastrofą w Japonii – wyjaśnia Przemek Kowalski.

Z danych IDC wynika, że w 2011 r. w czołówce producentów zamienników były takie marki jak ActiveJet, Black Point, TF-1 i Incore.