Na całym świecie od lipca do września br. klienci kupili 89,7 mln komputerów wobec 80,8 mln rok wcześniej. Wynik poniżej prognoz jest w dużej mierze skutkiem mniejszego niż zakładano popytu w okresie Back to School oraz zaskakująco słabej sprzedaży komputerów w USA. W III kw. br. amerykański rynek wzrósł o 3,8 proc. rok do roku, podczas gdy analitycy spodziewali się 11-procentowego wzrostu. W II kw. 2010 r. sprzedaż na amerykańskim rynku poprawiła się o 11,7 proc. rok do roku.

IDC podkreśla, że sytuacja światowego rynku komputerów nadal jest dobra, gdyż – oprócz USA – pozostałe regiony odnotowały wynik zbliżony do prognoz. W regionie EMEA, zarówno na rynkach wschodzących jak i w Europie Zachodniej kontynuowano 'solidne, dwucyfrowe wzrosty’.

– Początek kwartału był słaby, ale we wrześniu sprzedaż wyraźnie poszła w górę – poinformował Jay Chou, analityk IDC – To dobry prognostyk na najbliższe tygodnie. Dzięki niższym cenom komponentów i większemu popytowi ze strony firm w IV kwartale możliwy jest dobry wynik.

IDC odnotowało rosnące zapotrzebowanie na desktopy, głównie w przedsiębiorstwach, słabnie natomiast zainteresowanie netbookami, m.in. ze względu na popularność urządzeń Apple’a. Według Jay Chou zwłaszcza w USA widać negatywny wpływ popularności iPada na rynek najmniejszych komputerów.

Wśród producentów liderem światowego rankingu pozostaje HP z udziałem 17,6 proc. w III kw. br. Oznacza to, że vendor sprzedał 15,8 mln komputerów, tj. niemal tyle samo co przed rokiem. Jednak wówczas taki wynik dawał HP 19,6 proc. rynku. W III kw. br. drugi był Acer (13,0 proc. udziału, czyli niemal identycznie jak rok temu, 11,6 mln sprzedanych urządzeń). Vendor zwiększył zbyt w sztukach średnio o 7 proc., jednak IDC zwraca uwagę, że na rynkach wschodzących popularność urządzeń tej marki rośnie szybciej niż średnio w skali światowej.

Trzeci Dell miał 12,4 proc. światowego rynku w III kw. (11,1 mln szt.). W porównaniu z III kw. 2009 r. vendor poprawił wynik sprzedażowy prawie o 10 proc., przede wszystkim ze względu na dobrą pozycję w segmencie biznesowym i na rynkach wschodzących. Kolejne Lenovo odnotowało największy wzrost sprzedaży ilościowej wśród głównych marek rok do roku – o 32,9 proc. W III kw. br. kienci kupili 9,2 mln komputerów z logo tej firmy, co dało jej 10,3 proc. udziału w rynku (rok temu było 8,6 proc.). Kolejny Asus zwiększył zbyt o 30,5 proc., osiągając wynik 4,8 mln sprzedanych komputerów (5,3 proc. rynku, przed rokiem miał 4,5 proc.). Udział ponad 5-procentowy miała także Toshiba (5,2 proc. w III kw. br.). W przypadku tej marki wzrost sprzedaży był również dwucyfrowy i wyniósł 14,6 proc. Zbyt vendora liczony w sztukach w minionym kwartale wyniósł 4,7 mln urządzeń.