„Microsoft kupił bazę danych, a nie sam koncept portalu” – komentuje Jakub Skałbania, Lead Consultant, partner w Netwise. Wyjaśnia, w jaki sposób jego zdaniem nabywca skorzysta na przejęciu serwisu społecznościowego.

Przede wszystkim dane. Kupując Linkedina Microsoft uzyskuje dostęp do 430-milionowej bazy kontaktów największej biznesowej sieci społecznościowej świata. To gigantyczny zastrzyk wiedzy dla biznesowych aplikacji i serwisów Microsoftu. W szczególności dzięki niej zyska Dynamics CRM i produkty z pakietu Office365. 

Wyobraźmy sobie połączenie danych z Linkedina z informacjami przechowywanymi w systemach biznesowych – uzyskujemy jednolity profil potencjalnego klienta (albo kandydata, albo konkurenta), dowiadujemy się o jego aktywności i to od razu w kontekście, który nas interesuje (środowisko biznesowe). Dodatkowo w przypadku dodania danej osoby do naszego systemu CRM mamy pełen dostęp do historii jego wpisów, kariery oraz relacji z naszymi konkurentami i potencjalnymi klientami.

Zdaniem eksperta jednym z pierwszych korzyści zakupu LinkedIna będzie głęboka integracja z Dynamics CRM i Delve – produktem z linii Office365. Na bazie rekomendacji i ogromnego zbioru metadanych profili na LinkedIn, użytkownicy CRM Online i Delve będą mogli uzyskać rekomendację z LinkedIn na temat tego, kto na rynku jest ekspertem w danym obszarze, ale także kto był kiedykolwiek zainteresowany danym produktem czy usługą.

Wiedza. Microsoft posiada szerokie portfolio produktów biznesowych. Outlook to wiedza dotycząca kalendarza i spotkań, Delve wiele mówi o dokumentach tworzonych w firmie, Sharepoint daje dostęp do wewnętrznej komunikacji, a Dynamics CRM to baza relacji z klientami. A LinkedIn? Firma utworzyła Economic Graph LinkedIn – cyfrową reprezentację każdego pracownika i jego CV, każdej wolnej posady i wszystkich potrzebnych umiejętności, które muszą charakteryzować kandydata, aby tę pracę mógł otrzymać. Co więcej, do LinkedIna należy narzędzie social learning Lynda.com, serwis ułatwiający nabywanie tych kompetencji. Dla Microsoftu to jeszcze więcej danych dla uczenia maszynowego Azure, analityki i procesów BI, a także możliwość stworzenia usługi, w której organizacje zaczynają korzystać z systemów biznesowych (w tym CRM) mających już gotowy pakiet danych o rynku.

Office 365. Potężny zastrzyk informacji otrzymają produkty z pakietu Office 365. Spekuluje się, że dzięki temu sprzedaż subskrypcji pakietu programów biurowych w chmurze zwiększy się, zwłaszcza do dużych organizacji i małych firm. Office ma 1,2 mld użytkowników, z czego 70 mln to biznesowe subskrypcje. CEO Microsoftu, Satya Nadella, w liście do pracowników wyjaśnił, że akwizycja LinkedIna to spełnienie wizji o przedefiniowaniu na nowo pojęcia produktywności w biznesie. Zwraca także uwagę, że elementy takie jak sposób, w który ludzie poszukują pracy, budują kompetencje, sprzedają, oferują rozwiązania, wykonują pracę i finalnie osiągają sukces, wymagają spójnego, połączonego biznesowego świata. Miejsca, sieci, która zgromadzi związane z życiem zawodowym informacje (LinkedIn) oraz wiedzę z Office 365 i Dynamics CRM. 

Jesteśmy świadkami początku tego świata. Jeśli używasz Dynamics CRM do poszukiwania i śledzenia leadów sprzedażowych, LinkedIn da ci łatwy dostęp do bazy kontaktów.  

Cortana i mobile. Zakup LinkedIna wpisuje się w koncepcję cloud first, mobile first Microsoftu. Firma rozwija swoje chmurowe rozwiązania, dostosowuje je do urządzeń mobilnych, aby Dynamics CRM z analityką / BI czy narzędziami social był dostępny z każdego miejsca, o każdej porze. LinkedIn miał w poprzednim kwartale ponad 45 mld odsłon, a 60 proc. ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. 

Po integracji olbrzymiej bazy rekordów z Cortaną, możemy spodziewać się świetnie zorientowanego, prywatnego, mobilnego i cyfrowego asystenta. Dostęp do bazy LinkedIna to informacje o sukcesach ludzi, awansach, nagrodach, wydarzeniach, które ich interesują. Obecnie, Cortana ma dostęp do podstawowych informacji i może np. zasugerować, o której godzinie powinieneś wyjść, żeby zdążyć na spotkanie o czasie. Dzięki Linkedinowi cyfrowy asystent będzie w stanie zaprezentować szerszy kontekst, a wiele dodatkowych informacji pomogą prowadzić konwersację tak, by zbudować wzajemne zaangażowanie.