Oracle przeprowadził badanie, które miało na celu analizę podejścia firm w Polsce i regionie EMEA do przetwarzania w chmurze oraz określenie problemów organizacyjnych, które komplikują wprowadzanie innowacji. Dane pokazują, że wiele firm działa w sposób niesprzyjający efektywnej współpracy. 

Otóż 61 proc. polskich respondentów stwierdziło, że działy biznesowe muszą współpracować z działem informatycznym, aby korporacyjny model chmury był efektywny. Natomiast 37 proc. uważa, że utrzymywanie  szarej strefy (w której poszczególne działy kupują np. oprogramowanie bez wiedzy działu informatycznego) stanowi istotną barierę na drodze do zintegrowanego podejścia do chmury. Z kolei 44 proc. pytanych potwierdza, że poszczególne działy nie rozumieją potrzeby integracji zasobów chmurowych.

Badanie pokazało, co mogą poprawić integratorzy zdaniem użytkowników. Otóż jako najmniej wydajne obszary w obecnym modelu platformy chmurowej wykorzystywanym przez firmy przedsiębiorcy wskazali integrację wykorzystywanych usług (55 proc. odpowiedzi), czas wdrożenia (50 proc.) oraz słabą integrację aplikacji (52 proc.) – wszystko to w ocenie pytanych przeszkadza w efektywnym i szybkim tworzeniu innowacji.

Inne wymienione bariery w osiągnięciu większej korzyści z chmury to niekompatybilna infrastruktura (26 proc.), większe ryzyko w zakresie bezpieczeństwa (34 proc.), wyższe koszty (35 proc.) oraz problem z udowodnieniem zwrotu z inwestycji (32 proc.).