W III kw. br. sprzedaż ultracienkich laptopów na polskim rynku wzrosła o 4,1 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – według danych Contextu pochodzących od dystrybutorów. Dane obejmują urządzenia o grubości mniejszej niż 18 mm.

Rosnącą popularność takiego sprzętu widać w całej Europie. Na zachodzie kontynentu trend wzrostowy jest silniejszy – w III kw. br. klienci dystrybutorów zamówili średnio o 18 proc. więcej ultracienkich laptopów niż w analogicznym okresie ub.r.

Według analityków popyt wynika z zainteresowania użytkowników posiadaniem cienkich i łatwych do przenoszenia urządzeń i jest związany z generalnym trendem mobilności. Ponadto sprzedaż w br. była wyższa niż w ubr. ze względu na większą dostępność tego typu urządzeń z systemem Windows.

Co istotne, znacznie więcej ultracienkich laptopów niż w zeszłym roku kupili w III kw. br. zarówno użytkownicy biznesowi (+22 proc. na zachodzie Europy) i jak i konsumenci (+15 proc.). Zamówienia na ten sprzęt ciągną w górę sprzedaż w całym biznesowym segmencie PC (+9 proc.) oraz konsumenckim, gdzie sprzedaż komputerów przenośnych od dawna idzie w dół (-5 proc.).

Dobra wiadomość jest też taka, że nie jest to tani sprzęt. Średnia cena ultracienkiego laptopa dla biznesu w III kw. br. w zachodnioeuropejskiej dystrybucji wyniosła 1276 euro (ok. 5,5 tys. zł), a modeli konsumenckich – 633 euro (ok. 2,7 tys. zł).

 

Sprzedaż ultracienkich laptopów w wybranych krajach (w ujęciu ilościowym)

Kraj Wzrost rok do roku w III kw. 2018 r.
Wielka Brytania -1,40%
Niemcy 7,00%
Włochy 50,40%
Holandia 60,00%
Hiszpania 27,60%
Francja 3,50%
Szwecja 18,50%
Szwecja 12,00%
Polska 4,10%
Portugalia 31,00%
Irlandia 28,40%

Źródło: Context