Do nieprzestrzegania firmowej polityki bezpieczeństwa przyznało się 20 proc. badanych, którzy przechowują dane firmowe w publicznej chmurze bez zgody przełożonych – według badania przeprowadzonego przez Censuswide dla Sharp Europe. W działach HR odsetek ten wynosi 26 proc., co zwiększa ryzyko wycieku danych osobowych.

Ponadto 21 proc. respondentów stwierdziło, że bez zgody firmy wykorzystuje ogólnodostępne strony do wymiany plików, a 29 proc. przyznało, że wbrew zasadom obowiązującym w firmie po godzinach zabiera pracę do domu. Według badania 8 proc. osób biorących udział w ankiecie miało nieuprawniony dostęp do poufnych informacji.

Niebezpieczeństwo utraty krytycznych informacji może spowodować także trudny w obsłudze sprzęt. Mianowicie 39 proc. pracowników używa do łączenia się z firmową siecią swoich prywatnych urządzeń, twierdząc że są one łatwiejsze w użyciu. W pokoleniu tzw. millenialsów  (osoby urodzone po 1982 r.) tak postępuje niemal połowa (47 proc.) ankietowanych, a w przypadku osób pracujących w działach IT i HR – odpowiednio 49 proc. i 47 proc.

„Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że 75 proc. zatrudnionych pracuje mobilnie, a 81 proc. korzysta z firmowych dokumentów również poza biurem, dojdziemy do wniosku, że organizacje muszą zacząć uwzględniać ten stan rzeczy. To na nich spoczywa obowiązek znalezienia równowagi między nowoczesnymi metodami pracy, a bezpiecznym udostępnianiem plików” – komentuje Szymon Trela, Product Manager, Sharp Electronics CEE. 

Problem zapewnienia bezpieczeństwa dotyczy nie tylko danych w postaci cyfrowej. Ponad połowa pracowników (55 proc.) przyznała, że ich koledzy zostawiają dokumenty w drukarce, znacznie zwiększając prawdopodobieństwo, że papiery trafią w niepowołane ręce.  

Gdy unijne rozporządzenie o ochronie danych (GDPR) wejdzie w życie w maju 2018 r., firmom będą groziły wysokie grzywny za naruszenia ochrony danych. Oznacza to, że dla klientów biznesowych już teraz priorytetem powinno być wprowadzenie nie tylko odpowiednich zabezpieczeń, lecz także regulaminów i praktyk.