Zgodnie z przewidywaniami IDC w 2015 r. na rynek trafi łącznie 1,44 mld smartfonów, co oznacza o milion sztuk mniej niż prognozowano wcześniej. Powodem jest sytuacja na rynku chińskim.

– W Chinach nasycenie rynku i odmienny model sprzedaży powodują, że czołowi gracze z wielkimi budżetami marketingowymi przegrywają wojnę cenową na niskiej i średniej półce, zarabiając zaledwie centy na poszczególnych aparatach. Jest to prognostyk dużych zmian w strategiach rynkowych, które będą miały także odzwierciedlenie w innych krajach – komentuje Szymon Winciorek, Business Development Manager w Asusie.

Jego zdaniem w 2016 r. nastąpi jednak odbicie na światowym rynku dzięki popytowi w takich krajach jak Indie, Indonezja czy Brazylia. Uwaga producentów powoli zwraca się ku Indiom, które dzięki wysokiemu popytowi i niskim kosztom produkcji, wydają się niezwykle obiecujące.

Wolą tanie w retailu

Konsumenci coraz częściej kupują smartfony na rynku detalicznym a nie u operatora. Chętniej sięgając po tańsze urządzenia, które mają możliwości zbliżone do droższych, flagowych modeli. Systematycznie spada udział sprzedaży subsydiowanej u operatorów. Według Szymona Winciorka rynek detaliczny ma obecnie dynamikę wzrostu na poziomie 62 proc. rocznie, operatorzy – 31 proc. Udział retailu w rynku smartfonów ciągle rośnie i wynosi obecnie 40 proc. sprzedaży.

Z danych Asusa wynika, że klienci najchętniej kupują smartfony w cenie do 100 euro (27 proc. udziału rynku detalicznym), między 100 a 125 euro (15 proc.) oraz poniżej 200 euro (14 proc.). Na czwartym miejscu znajdują się modele droższe niż 400 euro. 

Te same dane wskazują jednocześnie na rosnącą popularność urządzeń z ekranem o przekątnej 5 – 5,4 cala. Od początku 2015 r. niemal dwukrotnie wrósł ich udział w ogólnej sprzedaży, wypierając z pierwszego miejsca smartfony wielkości 4,5 – 5 cali. Rośnie zapotrzebowanie na większe przekątne, przy czym udział w rynku urządzeń w rozmiarze powyżej 5,4 cala jest póki co znikomy. Analitycy IDC przewidują, iż zapotrzebowanie na smartfony z ekranami od 5,5 do 6 cali wzrośnie, osiągając poziom 71 proc. ogółu wytwarzanych urządzeń w 2019 r.

Innym czynnikiem branym pod uwagę przez klientów, jak pokazują dane Asusa, jest procesor. Najpopularniejsze są urządzenia działające w oparciu o układy czterordzeniowe, które stanowią 68 proc. łącznej sprzedaży. Za nimi lokują się smartfony z procesorami dwurdzeniowymi (22 proc.).