W okresie od 1 października do 7 grudnia Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował ponad 13 tys. wzmianek na temat prezentów i zakupów przedświątecznych. Tylko w pierwszym tygodniu grudnia pojawiło się ok. 4,5 tys.

Dyskusja na temat zakupów toczyła się na portalach internetowych oraz w mediach społecznościowych. Na Facebooku IMM odnotował 71 proc. wzmianek dotyczących prezentów. Znacznie mniej popularny były: Twitter (14 proc.) i forum Zapytaj.onet.pl (6 proc.).

Wzmianki, zapytania i komentarze, które pojawiają się w mediach społecznościowych przed świętami można podzielić na dwie grupy: pierwszą, najliczniejszą stanowią prośby o porady i opinie osób, które poszukują pomysłów na prezent.

Drugą grupę stanowią osoby, które social media traktują jako zamiennik tradycyjnego listu wysyłanego do świętego Mikołaja. Za pośrednictwem Facebooka lub innych portali społecznościowych deklarują, jakie prezent chciałyby otrzymać od rodziny lub przyjaciół.

– Wśród tej lawiny zapytań, opinii czy podpowiedzi bardzo dobrze odnajdują się firmy. Mają duże pole do popisu, żeby wyeksponować markę i jej potencjał. Przedstawiają bardzo liczne oferty, sypią nimi jak św. Mikołaj ze swojego worka –
mówi Monika Tomsia, PR manager w Instytucie Monitorowania Mediów.

Firmy podsuwają pomysły na prezent w serwisach społecznościowych i na forach, promując produkty i markę. Pomagają także ten prezent zdobyć – na swoich fanpage’ach na Facebooku organizują różnego rodzaju konkursy, co zwiększa zainteresowanie przedsiębiorstwem i jego asortymentem. Stwierdzono, że takich akcji jest więcej niż wcześniej w ostatnich dwóch miesiącach.