W I poł. roku obrachunkowego 2018/2019 (1 kwietnia – 30 września 2018 r.) zysk netto grupy Komputronik wyniósł 2,86 mln zł wobec 4,6 mln zł w analogicznym okresie ub.r. (-37 proc.), przy przychodach 968,6 mln zł (+1,5 proc r/r).

Marża brutto zwiększyła się natomiast z 10,3 proc. do 10,9 proc. Zysk na sprzedaży wzrósł o 7,8 mln zł, do 105,7 mln zł.

Zysk operacyjny za 6 miesięcy wyniósł 7,6 mln zł (-8,3 proc. r/r/), jednak II kw. obrachunkowy (III kw. 2018 r.) okazał się wyraźnie lepszy – 6,4 mln zł zysku operacyjnego wobec 1,1 mln zł w I kw. obrachunkowym.

W porównaniu z ub.r. zwiększyły się koszty sprzedaży i koszty operacyjne, spadły koszty ogólnego zarządu.

Wzrost sprzedaży w I poł. roku Komputronik odnotował w najważniejszych segmentach, m.in. sieci salonów własnych i agencyjnych, w kanale e-commerce, a także B2B. Spadły obroty w hurcie do odbiorców krajowych, co zarząd wyjaśnia redukcją transakcji o niewielkim zysku.

Szef Komputronika: stabilizacja w laptopach, wyższe marże

"Zakończony okres finansowy stanowił okres przejściowy – od lokalnego osłabienia popytu w handlu detalicznym, do czego bardzo istotnie przyczyniło się ograniczenie handlu w niektóre niedziele, do zauważalnej i oczekiwanej stabilizacji i poprawy koniunktury obserwowanej od końca sierpnia.
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, ustabilizowała się sytuacja w segmencie laptopów – bardzo ważnej kategorii dla spółki. Zauważalny jest niewielki, jednocyfrowy wzrost sprzedaży po uprzednim obniżeniu się porównywalnej bazy oraz poprawa marży handlowej." – komentuje prezes Wojciech Buczkowski w liście do akcjonariuszy.

Wskazuje na dobrą koniunkturę w segmencie konsumenckim, wzrost sprzedaży i poprawę marży. Ocenia, że wrzesień był udanym miesiącem, co dobrze rokuje na bieżący IV kw. roku kalendarzowego.

"Obserwacja warunków handlowych pozwala potwierdzać hipotezę o łagodzeniu się skutków obecnej fazy konsolidacji rynku – mniejsza ilość liczących się sprzedawców elektroniki użytkowej dąży do zwiększenia marży handlowej, która pozwoli na pokrywanie szybko rosnących kosztów – przede wszystkim kosztów wynagrodzeń i powiązanych z nimi cen usług, ale także obciążeń związanych z najmem najlepszych powierzchni handlowych." – zaznacza szef grupy.

Zyski ważniejsze niż obroty

Prezes Komputronika ocenia, że tendencja poprawiania się wyników finansowych utrzyma się w II półroczu. Według niego grupa skupia się przede wszystkim na wzroście zysków ze sprzedaży i utrzymaniu kontrolowanego wzrostu kosztów działalności, a kwestia zwiększania obrotów jest na drugim planie.

Wojciech Buczkowski wskazuje na inwestycje w rozwój działów wsparcia sprzedaży, szkolenia, poprawę modelu biznesowego, co według niego pozwala na zdobywanie nowych i dużych kontraktów. Zapowiada, że ich rezultat finansowy wkrótce pojawi się w wynikach grupy.

Komputronik nadal rozbudowuje sieć agencyjną oraz sieć partnerów biznesowych. Prezes zaznacza, że Komputronik Biznes rozwija także działalność w nowej branży, jaką jest obsługa sektora medycznego.

 

W ujęciu jednostkowym Komputronik SA wypracował w I poł. roku obrachunkowego 877,9 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 890,5 mln zł rok wcześniej (-1,4 proc.). Miał 3,1 mln zł zysku netto wobec 5,46 mln zł rok wcześniej (-43 proc.). Marża zysku brutto ze sprzedaży wyniosła 9,5 proc. i była zbliżona do tej z ub.r.