Zdaniem IDC w minionym kwartale na światowy rynek dostarczono 73,4 mln laptopów i desktopów (-4,4 proc. rok do roku). Prognozowany spadek miał wynieść 5,3 proc.

Analitycy wyjaśniają wyhamowanie dwucyfrowych spadków sprzedaży, jakie obserwowano w ub.r., przede wszystkim popytem ze strony firm. Przedsiębiorstwa, a także instytucje, wymieniały stare komputery na nowy sprzęt, ze względu na kończące się wsparcie dla systemu Windows XP (co nastąpiło 8 kwietnia). Pozytywnie na rynek PC mogło także wpłynąć spowolnienie wzrostu sprzedaży tabletów. Tym niemniej nie ma powodów do świętowania – sprzedaż komputerów spadła 8. kwartał z rzędu, co analitycy tłumaczą konkurencją ze strony urządzeń mobilnych oraz sytuacją ekonomiczną na świecie (wysokie bezrobocie, kryzysy zadłużenia, wahania kursów walut). Otoczenie gospodarcze, zdaniem wiceprezesa IDC Lorena Loverde, wydaje się stabilizować, a nawet widać oznaki poprawy, jednak zmiana na lepsze będzie powolnym procesem. Jeśli chodzi o ewolucję preferencji klientów, którzy interesują się bardziej urządzeniami mobilnymi, to nie należy oczekiwać odwrócenia tego trendu, aczkolwiek nasycanie się rynku tabletów w krótkim terminie może pomóc rynkowi PC. – Jest szansa na stabilizację, ale nie widać wielu możliwości wzrostu – twierdzi przedstawiciel firmy badawczej.

Z kolei według Gartnera spadek sprzedaży w I kw. br. był jeszcze mniejszy – 1,7 proc., co oznacza sprzedaż 76,6 mln komputerów.

Liderem rynku PC zdaniem obu firm badawczych w I kw. 2014 r. było Lenovo (17,7 proc. udziału w rynku według IDC, 16,9 proc. według Gartnera). Na pozycji nr 2 umocniło się HP, notując około 5-procentowy wzrost – największy od ponad 2 lat, głównie ze względu na wyraźną poprawę w regionie EMEA. Trzeci w rankingu Dell zwiększył sprzedaż o ponad 9 proc. – najbardziej od IV kw. 2011 r., co oznacza 3. kwartał z rzędu na plusie. Pozytywny efekt przyniósł rozwój kanału partnerskiego, a także sprzedaż komputerów jako elementu większych rozwiązań. Najsłabszy wynik z pierwszej piątki miał Acer – to zdaniem IDC skutek niewielkiego popytu konsumenckiego i strategii firmy, która koncentruje się na tabletach i urządzeniach 2 w 1.

 

Dostawy komputerów na świecie w I kw. 2014 r. (dane wstępne, w mln szt.)

Producent

Dostawy w I kw. 2014 r.

Udział w rynku w I kw. 2014
r.

Dostawy w I kw. 2013 r.

Udział w rynku w I kw. 2013
r.

Wzrost rok do roku

1. Lenovo

12,962

17.7%

11,732

15.3%

10.5%

2. HP

12,557

17.1%

11,999

15.6%

4.7%

3. Dell

9,856

13.4%

9,014

11.7%

9.3%

4. Acer

4,992

6.8%

6,256

8.1%

-20.2%

5. Asus

4,296

5.9%

4,677

6.1%

-8.1%

Pozostali

28,757

39.2%

33,091

43.1%

-13.1%

Razem

73,420

100.0%

76,770

100.0%

-4.4%

 

Źródło: IDC, Worldwide Quarterly PC Tracker