Konsumenci wolą oszczędzać, a nie kupować
Wzrost optymistycznych nastrojów obserwowany od stycznia 2013 roku w marcu załamał się. Zmalała skłonność Polaków do kupowania dóbr trwałego użytku – ustalił Ipsos.
Marcowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował spadek o niemal 5 pkt, osiągając poziom 75 pkt. (w 200-punktowej skali). Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do lutego pogorszyła się o 6 pkt (do 61 pkt), a Wskaźnik Bieżący, odzwierciedlający oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki i sytuacji materialnej gospodarstw domowych, spadł o 4 pkt (do 63 pkt).
Zmalała również Skłonność do Zakupów (jest to odrębna kategoria w badaniach Ipsos) – o 4 pkt do 85 pkt. Więcej niż co czwarty Polak jest zdania, że nie jest to dobry okres na kupowanie dóbr trwałego użytku (28 proc., wzrost o 4 proc.). Zwiększył się także odsetek osób uważających, że w obecnej sytuacji warto odkładać pieniądze – w lutym br. taką opinie wyrażało 60 proc. respondentów, podczas gdy w marcu już 65 proc.
Według Ipsos więcej Polaków twierdzi, że sprawy kraju idą w złym kierunku: w lutym takie obawy sygnalizowało 68 proc. respondentów, natomiast w marcu – 74 proc. Równocześnie zmniejszyła się wiara, że sytuacja poprawi się w ciągu najbliższego roku – 40 proc. Polaków obawia się jej pogorszenia, podczas gdy 9 proc. wierzy w poprawę. Co trzeci badany twierdzi, że sytuacja materialna w ich domu w ciągu ostatniego roku pogorszyła się (33 proc.), a ponad co szósty (17 proc.) przewiduje że będzie gorzej w ciągu najbliższego roku.
Podobne aktualności
Jakiego Internetu chcą użytkownicy?
Wnioski z Cisco Broadband Survey 2023 dotyczą również Polaków.
Badanie IT Manager of Tomorrow. Możesz wziąć udział
Badanie pozwoli m.in. ocenić, jakie kompetencje menedżerów IT będą pożądane w najbliższych latach. Uczestnicy otrzymają raport z wynikami.