Kontraktorzy IT: czego oczekują pracodawcy
Specjaliści na kontraktach mogą zarobić nawet 20 proc. więcej niż na etacie. Co ich motywuje, a czego oczekują od nich pracodawcy – pokazuje badanie.
Kontrakting usług IT to forma współpracy, w której specjalista rozlicza się z pracodawcą jako jednoosobowa firma. Hays twierdzi, że taki rodzaj zatrudnienia zyskuje na znaczeniu. Według danych firmy rekrutacyjnej doświadczenie w pracy kontraktowej miało już 26 proc. osób z działów IT. Mowa głównie o specjalistach z kilkuletnim stażem w branży i wykształceniem kierunkowym. Opcję współpracy z kontraktorami bierze pod uwagę 58 proc. firm. Najczęściej w przypadku osób posiadających wąskie albo najbardziej rozchwytywane specjalizacje.
Fachowców do pracy na kontrakcie motywuje przede wszystkim atrakcyjne wynagrodzenie, elastyczny czas pracy, możliwość zdalnego wykonywania zadań i uczestnictwa w ciekawych projektach. Większość kontraktorów dobrze ocenia warunki współpracy w oparciu o umowę B2B.
Motywacja do pracy w oparciu o umowę B2B
Atrakcyjniejsze wynagrodzenie | 68% |
Elastyczność czasu pracy | 59% |
Możliwość pracy zdalnej | 42% |
Możliwość uczestniczenia w interesującym projekcie | 36% |
Możliwość decydowania, kiedy rozpocząć kolejny projekt | 31% |
Trudność w znalezieniu pracy etatowej | 21% |
Możliwość pracy za granicą | 14% |
Możliwość pracy z najnowszymi technologiami | 11% |
Źródło: Raport płacowy Hays Poland – IT Contracting 2018
Firmy oczekują „miękkich” umiejętności
Pracodawcy coraz częściej uważają kompetencje techniczne za minimalny wymóg pracy na kontrakcie. Oprócz wykształcenia i doświadczenia zawodowego oczekują obecnie od fachowców kompetencji miękkich – 74 proc. pracodawców uważa je za "dość ważne", a 17 proc. za "bardzo ważne". Żadna z pytanych firm, szukających kontraktorów IT, nie stwierdziła, że umiejętności miękkie nie mają znaczenia. Dlatego podczas rozmów kwalifikacyjnych kandydaci są coraz częściej weryfikowani pod tym względem.
Według Hays sprawdzane są takie umiejętności jak zdolność motywowania samego siebie, inicjowania nowych rozwiązań, sprawne zarządzanie swoją pracą. Oceniane są również umiejętności interpersonalne, które obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywowanie, inspirowanie, a także zarządzanie zespołem. Dla niektórych spełnienie oczekiwań może być trudne, bo tego typu cechy zależą od charakteru danej osoby.
Dla niemal wszystkich pracodawców najważniejsza okazuje się umiejętność komunikacji z innymi, dlatego nad tym głównie pracują fachowcy i firmy. Ponad 30 proc. kontraktorów stara się także zwiększać swoją pewność siebie oraz asertywność, choć są to cechy oceniane przez pracodawców jako mniej istotne niż np. zdolność do szybkiego rozwiązywania problemów czy proaktywna postawa i podejście do pracy.
Generalnie pracownicy i kontraktorzy IT mają coraz większą świadomość, że posiadane przez nich umiejętności miękkie wpływają na decyzje firm o podjęciu lub przedłużeniu z nimi współpracy
Podobne aktualności
AI pozbawi ludzi pracy, ale zatrudni nowych
"Przed nami okres zmian, kiedy zwolnień może być więcej niż zatrudnień" - uprzedza specjalista.
Zarobki IT: do 285 zł za godzinę na kontrakcie
W 2024 r. tylko 22 proc. firm z branży IT zapowiada podwyżki wynagrodzenia przekraczające 10 proc. Są jednak specjalizacje, gdzie płace topnieją.