W styczniu br. w Polsce sprzedaż monitorów w segmencie biznesowym spadła o 4 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – ustalił Context. Dane pochodzą od dystrybutorów.

W całej zachodniej Europie w styczniu br. dystrybutorzy odnotowali wzrost sprzedaży o 4 proc. rok do roku, dzięki przejściu na Windows 10 w segmencie desktopów. Większa sprzedaż w wyższych przedziałach cenowych, takich jak modele 27 i 29-calowe, oraz te z portami USB-C, pomogły zwiększyć przychody w segmencie biznesowym o 7 proc. r/r w styczniu br. w zachodnioeuropejskiej dystrybucji monitorów.

Styczeń był kontynuacją dobrego 2019 r., gdy wzrost sprzedaży monitorów dla klientów biznesowych w ujęciu ilościowym wyniósł 6 proc., a na rynku konsumenckim – 4 proc.

Skutki epidemii to… możliwy wzrost popytu i cen

Taki był początek roku, ale potem koronawirus uderzył w produkcję monitorów. W Wuhan, chińskim mieście będącym centrum epidemii, znajduje się pięć najważniejszych fabryk wyświetlaczy, a w całym kraju w zakładach produkujących dla IT wciąż w wielu miejscach firmy nie pracują pełną parą lub są przestoje.

Rynek może jednak odrobić spowolnienie. Zakładając, że zamknięcia montowni i dostawców cześci są krótkoterminowe, niedobory produktów mogą następnie spowodować wzrost popytu, a także cen w III kw. br. Sprawi to, że druga połowa 2020 r. będzie lepsza pod względem sprzedaży – uważa Context.

Jeśli jednak wirus będzie nadal poważnie oddziaływał na łańcuchy dostaw i centra produkcyjne, negatywny wpływ epidemii na rynek monitorów w Europie mógłby potrwać do 2020 r.

Producenci postawią na wyższe marże

„Jest prawdopodobne, że pomimo zawirowań spowodowanych COVID-19, producenci będą starali się utrzymać wysokie przychody, wprowadzając bardziej innowacyjne modele, tworząc nisze o wysokiej marży” – uważa Dominika Koncewicz, starszy analityk Contextu.

Według niej mogą to być modele o wysokiej rozdzielczości lub częstotliwości odświeżania, o ulepszonej ergonomii lub z ekranami dotykowymi. Możliwości poprawy wyników dostawców stwarzają też zaawansowane urządzenia dla graczy i specjalistów.

 

Sprzedaż monitorów dla klientów biznesowych w dystrybucji w styczniu 2020 r. – w ujęciu ilościowym

Kraj Wzrost rok do roku
Niemcy 8%
Wielka Brytania 10%
Francja -4%
Włochy -11%
Hiszpania 0%
Holandia 5%
Polska -4%
Szwajcaria 16%
Szwecja -1%
Dania -7%
Belgia 10%
Austria 3%
Norwegia 16%
Finlandia 17%

Źródło: Context