Na świecie sprzedaje się rocznie 1,7 mld telefonów komórkowych. Zgodnie z prognozami IHS Markit do 2023 r. ok. jedna czwarta urządzeń będzie mieć wbudowaną łączność 5G, a do 2025 r. dwie trzecie będzie zawierać sprzęt i funkcje sztucznej inteligencji.

Od poprzednich generacji technologii komórkowych sieć 5G różni się tym, że z założenia ma spełniać wiele różnych wymagań technicznych, w tym formatów urządzeń, aplikacji i grup użytkowników, a jej wpływ nie ograniczy się do nowych telefonów.

Zdaniem autorów raportu, przygotowanego przez Oppo i IHS Markit, podstawą możliwości epoki 5G będzie "inteligentna łączność", wykorzystująca sztuczną inteligencję, chmurę, przetwarzanie danych na brzegu sieci oraz internet rzeczy. Powstanie takiego ekosystemu powinno stworzyć nowe możliwości na rynku, jak i dla rozwoju branż. Przyniesie korzyści zarówno firmom i konsumentom. Mogą one obejmować niższe koszty operacyjne, dostęp do nowych źródeł przychodów, a także lepsze wrażenia użytkowników – przekonuje raport.

5G da moc sztucznej inteligencji

Według raportu sztuczna inteligencja znajduje się na wczesnym etapie rozwoju, nazywanym „wąską” lub „słabą AI”. Przewiduje się, że zastosowania 5G, przetwarzanie danych na brzegu sieci oraz technologie chmurowe umożliwią wdrażanie AI w większej liczbie rozwiązań. Zastosowania będą ewoluować do hybrydowego modelu chmurowo-brzegowego, który umożliwi działanie "potężnej" sztucznej inteligencji. Mix wydajnej sieci mobilnej, chmury, edge computingu i AI, tworzący "inteligentną łączność", pozwoli na rozwój rozwiązań smart city, smart home/building, automatyzacji przemysłowej, AR/VR, chmurowych rozwiązań do współpracy, pojazdów autonomicznych.

Autorzy raportu twierdzą, że ze względu na "inteligentną łączność" między 5G, AI, chmurą i brzegiem sieci firmy powinny budować bardziej zaawansowane modele biznesowe i współpracować z partnerami w celu rozwijania nowych funkcji oferowanych rozwiązań.

 

Potencjał ekosystemu "inteligentnej łączności"

Stwierdzono, że rozwój sprzętu 5G przyspieszył. W połowie listopada 2019 r. 72 producentów zapowiedziało łącznie 183 urządzenia (z tego 40 już jest dostępnych w handlu), takie jak smartfony, urządzenia abonenckie, roboty, drony. .

W segmencie konsumenckim "inteligenta łączność" również stanowi impuls wzrostu rynku. Liczba będących w użyciu inteligentnych głośników, umożliwiających korzystanie z cyfrowych asystentów, wzrośnie 8-krotnie, z ponad 100 mln w tym roku do ponad 800 mln w ciągu 3 lat. W urządzeniach takich jak kamery, coraz częściej będą wbudowane funkcje AI.  

Zwiększy się konkurencja dla dostawców tradycyjnego sprzętu gamingowego ze względu na rozwój gier w chmurze, które obniżyły koszty dla konsumentów, eliminując wydatki na wydajny sprzęt. Przewiduje się, że zmniejszenie opóźnień w transmisji umożliwi wszechstronny rozwój gier VR/AR oraz globalnego rynku, który według autorów raportu był wart w 2018 r. ponad 100 mld dol.

Smartfony będą odgrywać główną rolę w konsumenckiej sferze internetu rzeczy, umożliwiając korzystanie z urządzeń do noszenia (wearables), takich jak smartwatche, monitory stanu zdrowia, kontrolery i odbiorniki, pełniąc także rolę wyświetlaczy danych i wideo z innych urządzeń.

Dane pochodzą z raportu Oppo i IHS Markit „Intelligent Connectivity: Unleashing opportunities with the power of 5G, AI and cloud”.