Błędne decyzje szefów i dyrektorów kosztują firmy ponad 3 proc. zysku – ustalił Gartner. Analitycy zwracają uwagę, że z powodu cyfrowej transformacji i innych znaczących zmian w przedsiębiorstwach, menedżerowie muszą podejmować coraz więcej ważkich, różnorodnych decyzji operacyjnych. Jest zatem bardzo istotne, by CFO wprowadzili odpowiedni nadzór, sprawdzając, czy te działania są uzasadnione finansowo.

Według Gartnera liczba decyzji finansowych w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich 3 lat znacząco wzrosła. Według badania przeprowadzonego wśród 469 szefów oraz 128 dyrektorów finansowych na całym świecie, 60 proc. z nich zauważyło wzrost liczby decyzji operacyjnych, z czego 57 proc. twierdzi, że tego typu ustalenia mają istotny wpływ na rentowność. Jednak średnio 30 proc. decyzji nie jest odpowiednio sprawdzana – ustalił Gartner.

Zmieniają ceny nie bacząc na skutki

Organizacje powinny wziąć pod lupę zwłaszcza decyzje menedżerów dotyczące korekt cen – przeciętnie 35 proc. z nich nie jest poddawana odpowiedniej analizie skutków dla rentowności firmy.

System nadzoru jest także mocno dziurawy w przypadku rozstrzygnięć dotyczących nowych kampanii marketingowych (33 proc.) oraz wdrożeń nowych produktów i usług (30 proc.).

Nieco lepiej jest w przypadku promocji nie związanych z cenami (28 proc.), zarządzaniem zapasami (26 proc.) oraz wyborem producentów i umowami podpisywanymi z nimi (18 proc. nie jest odpowiednio oceniana przez dział finansowy).

Aby kontrola była skuteczna, CFO powinni na nowo zdefiniować role osób, odpowiedzialnych za finansową stronę decyzji kierowników poszczególnych działów – radzi Gartner.

Otóż takie funkcje nadzorcze wymagają specjalistycznej wiedzy i koncentracji na ocenie pojedynczych posunięć menedżerów. Do wdrożenia modelu "decyzji eksperckich" wystarczy zaangażowanie 20 proc. zespołu zajmującego się finansowym planowaniem i analizą. W porównaniu z tradycyjnym modelem nie ma przy tym potrzeby umieszczania więcej ludzi do pilnowania finansów w poszczególnych działach przedsiębiorstwa – przekonuje analityk. Ocenia, że po wdrożeniu wspomnianego modelu organizacje mogą ponad dwukrotnie zwiększyć swoją efektywność przy podejmowaniu właściwych działań finansowych.