Każdy rower będzie wyposażony w komputer pokładowy z GPS. Dzięki temu użytkownicy nie będą musieli odstawiać rowerów koniecznie do stacji dokujących. Będą mogli zostawić je przypięte do dowolnych stojaków rowerowych na mieście. Jeżeli nie będzie miejsc na stacjach można będzie zostawić rower w najbliższej okolicy. Można też będzie zostawić rower w dowolnym punkcie miasta, ale wtedy będzie naliczana dodatkowa opłata.

Nie trzeba będzie również zgłaszać odstawienia roweru na specjalnym panelu obsługi. System zarządzania wypożyczeniami będzie sam lokalizował położenie poszczególnych jednośladów i ich status. Zabezpieczenie roweru specjalną blokadą będzie oznaczało koniec jego aktualnego użytkowania.

Wolne pojazdy będą widoczne w specjalnej aplikacji mobilnej. Osoba chcąca skorzystać z roweru miejskiego będzie mogła namierzyć najbliższy pojazd na pomocą swojego smartfona. Może się okazać, że wcale nie trzeba iść do stacji dokującej, bo akurat wolny jednoślad jest przy stojaku za rogiem. Można też będzie zarezerwować sobie rower do dalszego korzystania, zostawiając go, na przykład, przed sklepem na czas krótkich zakupów. Po wybraniu specjalnej opcji postojowej nie będzie on widoczny w systemie jako wolny.

Rowery będą posiadały oświetlenie LED-owe. Komputer pokładowy i GPS będą zasilane przez dynamo oraz mikropanel słoneczny. Klawiatura do obsługi systemu będzie zamontowana z tyłu za siodełkiem.

Firma BikeU realizuje projekt w modelu koncesyjnym. Podpisała z władzami Krakowa kontrakt, na mocy którego przez osiem lat będzie operatorem miejskiego systemu rowerów publicznych. Bierze na siebie obowiązek zarządzania i utrzymania sieci wypożyczalni rowerowych. W zamian za to do niej będą trafiać wpływy z opłat za korzystanie z rowerów. Miesięczny abonament uprawniający do godzinnej jazdy dziennie ma kosztować 19 zł. Miasto będzie z kolei otrzymywało opłaty za reklamy umieszczane na jednośladach.

Obecnie testowana jest pilotażowa wersja systemu. Na jej użytek zostało udostępnionych 100 rowerów i 15 stacji dokujących. Uruchomienie całego Wavelo planowane jest na kwiecień tego roku. Mieszkańcy i turyści dostaną wtedy do dyspozycji 1,5 tys. rowerów oraz 150 stacji dokujących usytuowanych na terenie całego miasta.