Z danych Kroll Ontrack wynika, że ponad połowa firm (62 proc.) wykorzystuje chmurę do przechowywania danych albo zarządzania nimi, ale niewiele z nich dba o procedury awaryjne w przypadku utraty kluczowych informacji – 33 proc. przedsiębiorców deklaruje, że regularnie testuje procedury odzyskiwania danych, aby upewnić się, że zabezpieczenia funkcjonują prawidłowo. Jednak połowa (49 proc.) przyznała, że w ich firmach w ciągu ostatniego roku doszło do incydentu utraty kluczowych informacji. Większość tego typu przypadków związana była z utratą danych z tradycyjnych nośników, takich jak dyski czy taśmy, 26 proc. wiązało się z utratą danych ze środowisk wirtualnych, a 3 proc. z chmur obliczeniowych. W 16 proc. przypadków zniknęły informacje przechowywane zarówno za pośrednictwem środowisk wirtualnych, jak i chmur.

Uczestników badania pytano też m.in. o to, czy ich dostawca usług cloud computingu w przypadku utraty danych potrafiłby zastosować skuteczne procedury – 29 proc. respondentów nie było tego pewnych, podczas gdy w ubiegłorocznej ankiecie odsetek ten wynosił 55 proc. Jednocześnie 13 proc. przyznało, że nie ma przygotowanych procedur odzyskiwania danych. Na podstawie takich wyników Kroll Ontrack przypuszcza, że może dojść do kolejnych przypadków utraty informacji przechowywanych w chmurze przez firmy.

– Niezależnie od tego, czy przyczyną awarii jest błąd człowieka, czy kwestie techniczne, ważne jest, aby mieć ustaloną procedurę działania w kryzysowej sytuacji. Procedura powinna obejmować współpracę z dostawcą usług odzyskiwania danych. Wiele firm ma również problem natury decyzyjnej, tymczasem skonsultowana z ekspertami ścieżka postępowania znacznie skraca czas przywracania systemów do działania po awarii. Według naszych badań tylko 14 proc. badanych trafia w takiej sytuacji do profesjonalnych firm zajmujących się odzyskiwaniem danych – mówi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.

Eksperci Kroll Ontrack radzą, aby przed przeniesieniem firmowych danych do chmury sprawdzić następujące kwestie:

– czy ustalone zostały odpowiednie procedury tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych oraz czy spełniają one wewnętrzne, firmowe standardy?

– czy właściciel chmury zawarł w planie awaryjnym i naprawczym informacje na temat wykonawcy ewentualnych usług odzyskiwania danych?

– jak brzmią zapisy w umowie dotyczące odzyskiwania danych, odpowiedzialności za straty, naprawy szkód i ewentualnych strat biznesowych?

– czy można rozdzielić dane w obrębie usługi? Czy możemy pobrać nasze dane, gdy zakończy się współpraca z dostawcą chmury? Jeśli tak, to w jakim formacie do nas trafią i czy będziemy mieć pewność, że pozostałe kopie zostały zniszczone?

Raport jest wynikiem badań przeprowadzonych podczas tegorocznych konferencji VMware Forum, które odbywały się na całym świecie od kwietnia do czerwca 2012 r. W badaniu wzięło udział 367 specjalistów rynku IT. 51 procent uczestników było przedstawicielami firm, podczas gdy 32 procent reprezentowało dostawców usług.