Na rynku smartfonów jest kilku dużych graczy, ale olbrzymią część zysków z globalnej sprzedaży generuje jedna firma – Apple. W III kw. br. na konta koncernu trafiło 91 proc. światowych zysków ze sprzedaży smartfonów, ocenianych na 9,4 mld dol. przez firmę badawczą Strategy Analitycs. Wynika to z dużych marż na iPhone'ach. 

"Możliwości Apple'a w zakresie maksymalizacji ceny i minimalizacji kosztów produkcji są imponujące" – przyznała Linda Sui, dyrektor Strategy Analitycs.

Pozostałe 9 proc. światowych profitów podzielili między siebie producenci sprzętu z Androidem, którzy przeciętnie mogą sobie pozwolić na znacznie niższe marże niż Apple. 

Wśród tych marek najwięcej według ustaleń Stategy Analitycs zarabił na smartfonach Huawei – 0,2 mld dol. w III kw. br., czyli ok. 2 proc. globalnego tortu do podziału. Chiński koncern po raz pierwszy został numerem 1 w tym zestawieniu. Wśród powodów solidnej rentowności wymieniono efektywny łańcuch dostaw chińskiego koncernu, dobrze zaprojektowane produkty i skuteczny marketing.

Za Huawei pod względem wielkości zysków z rynku mobilnego znalazły się chińskie marki Vivo i Oppo, z udziałem również zbliżonym do 2 proc.