Według Deloitte Polacy kupią prezenty pomiędzy 1 a 24 grudnia (74 proc. wskazań), ale przede wszystkim między 1 a 15 grudnia (40 proc.). Zakupy w listopadzie planuje 18 proc. badanych.

Respondenci zapytani, jakie prezenty chcieliby dostać na gwiazdkę w tym roku, wybierali najczęściej książki (42 proc. – tak jak w ub.r.). W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych podarków znalazły się komputery (laptopy oraz stacjonarne) – na taki prezent liczy 22 proc. pytanych (6 pozycja w Top 10), nieco mniej niż w 2013 r. (26 proc.). Ubyło zainteresowanych smartfonami (20 proc. wobec 25 proc. rok temu – 8 miejsce).

Co innego jednak świąteczne życzenia, a co innego plany zakupowe – na pytanie, jakie prezenty zamierzają kupić bliskim (nie licząc dzieci), respondenci znów jako numer 1 wskazali książki, ale w pierwszej dziesiątce najczęściej kupowanych (według planów) przedmiotów nie znalazł się sprzęt IT. Numerem 8 były gry – różne, w tym elektroniczne i planszowe (11 proc.).

Na liście planowanych prezentów dla nastolatków (w wieku 12 – 18 lat) gry wskazywano jako numer 2 (19 proc. chce je kupić), a konsole do gier – na 10 miejscu (6 proc., rok temu – 7 proc.). Na 8 pozycji są odtwarzacze MP3 (6 proc. – tak jak rok temu). Gry uplasowały się także w pierwszej dziesiątce prezentów dla dzieci do 12 lat (4 miejsce – 15 proc.).

W tegorocznym badaniu widać rosnące znaczenie Internetu w zakupach. W poszukiwaniu prezentów Polacy coraz częściej (wzrost o 12 pp. od 2012 r.) korzystają ze e-sklepów – w tym roku 41 proc. osób będzie szukało inspiracji w Internecie. Klienci zamierzają porównywać produkty w sklepach tradycyjnych albo internetowych. Jeszcze 2 lata temu dużo więcej osób wolało podwójne porównywanie – zarówno w zwykłych placówkach, jak i online (2014 r. – 40 proc., 2012 r. – 57 proc.). 

Choć sporo badanych deklaruje, że będzie poszukiwało prezentów w sieci, to większość twierdzi, że na zakupy wybierze się do stacjonarnego sklepu (60 proc.). Uzasadnienie: zanim kupią, chcą zobaczyć, dotknąć i wypróbować interesujące ich produkty, a także poradzić się sprzedawcy. Ci, którzy wybrali tradycyjne sklepy, pójdą po prezenty do galerii handlowych (32 proc.) oraz supermarketów i hipermarketów (30 proc.). Zmniejsza się zainteresowanie klientów sklepami specjalistycznymi (17 proc., spadek w ciągu roku o 5 pp.).

Coraz więcej klientów patrzy na cenę i poluje na okazję – 36 proc. respondentów zadeklarowało, że będzie częściej niż w ub.r. szukać w Internecie lepszych cen i obniżek, a o 29 proc. wzrosła liczba klientów, którzy będą poszukiwać w sieci opinii i porad dotyczących produktów.