Według firmy badawczej w minionym kwartale na światowy rynek dostarczono 123,9 mln urządzeń PC, do których jednak zostały zaliczone tablety. Łącznie wzrost w porównaniu z II kw. 2013 r. wyniósł 14 proc. Liderem sprzedaży w takim ujęciu okazał się Apple z 14-procentowym udziałem w rynku, do czego przyczynił się większy popyt na Mac’i (+10 proc.), co zrównoważyło spadek zainteresowania iPadami (-5 proc.). Tuż za liderem jest Lenovo (blisko 14 proc. udziału), które zwiększyło sprzedaż o 20 proc. w porównaniu z ub.r. W przypadku HP i Della wzrost wyniósł odpowiednio 11 proc. i 14 proc.

Spośród blisko 124 mln urządzeń zaliczonych przez Canalysa do PC 48,4 mln stanowiły tablety. Ich dostawy na świecie skurczyły się o 5 proc. W regionie EMEA spadek był dwucyfrowy (-11 proc.), na minusie była także Europa Środkowa i Wschodnia. To efekt wzrostu zapasów sprzętu. Mniejszy popyt zdaniem Canalysa wynika m.in. ze spowolnienia tempa innowacji w tabletach, przez co użytkownicy mają mniej powodów, aby wymienić je na nowe. Ponadto popularność mniejszych tabletów spada ze względu na rosnące zainteresowanie dużymi smartfonami. W skali światowej Apple miał najsłabszy kwartał od początku 2012 r. (13,3 mln szt.). Spadła także sprzedaż Samsunga (8,9 mln szt.), ale obie firmy nadal dominują na rynku, mając łącznie 46 proc. udziału. 

Odrodził się natomiast popyt na notebooki – po raz pierwszy od III kw. 2013 r. rynek wchłonął więcej komputerów przenośnych niż tabletów (49,1 mln szt.). Ilość sprzedanych urządzeń była podobna jak przed rokiem, natomiast wyraźne ożywienie widać na zamożnych rynkach (np. w USA: +13 proc.). W krajach EMEA wynik był 8 proc. na plusie. 

Przyczyn zmiany trendu jest kilka: wymiana sprzętu w firmach związana z zakończeniem wsparcia dla Windows XP i poprawą w gospodarce, spadek cen, w tym modeli dotykowych, a także popularność chromebooków, kupowanych głównie przez konsumentów i sektor edukacji, zwłaszcza w USA. – Ceny doszły do takiego poziomu, że stymulują popyt – uważa analityk Canalysa. Spodziewa się dalszych spadków w II poł. br., co jest związane z obniżką cen licencji na Windows przez Microsoft.