W I kw. 2020 r. (IV kw. roku finansowego) przychody Lenovo zmniejszyły się o 9,7 proc., do 10,6 mld dol. Zysk operacyjny spadł o 39 proc., do 166 mln dol. Zysk netto zanurkował o 64 proc. I kw. 2020 r., do 43 mln dol.

Wyniki okazały się jednak znaczenie lepsze niż spodziewali się analitycy. Sprzedaż była niższa m.in. z powodu zamknięcia głównej fabryki smartfonów w Wuhan oraz mniejszych obrotów na PC w związku z ograniczeniami z powodu Covid-19, problemami z produkcją i transportem.

6,2 proc. marży na PC

Największy w Lenovo biznes komputerowy odnotował 4,4 proc. spadek pod względem przychodów, do 8,5 mld dol. Jednak zysk przed opodatkowaniem wzrósł wobec poprzedniego roku, o 15 proc., do 525 mln dol. Tym samym w "pandemicznym" kwartale marża Lenovo na sprzedaży PC osiągnęła rekordowy poziom 6,2 proc. wobec 5,2 proc. przed rokiem. To według producenta efekt koncentracji na rentowności sprzedaży i segmencie premium, jak i efektywności operacyjnej.

Serwery, storage, SDI coraz popularniejsze

W segmencie centrów danych sprzedaż była podobna jak przed rokiem (1,2 mld dol.). Tradycyjnie DCG miał stratę, która powiększyła się r/r (-76 mln dol. wobec -53 mln dol. w I kw. 2019 r.).

Sprzedaż serwerów wzrosła o 14 proc. w ujęciu ilościowym. Bilans ciągnęła w górę infrastruktura definiowana programowo, storage (tutaj aż 28 proc. na plusie), oprogramowanie oraz usługi, a w dół – segment hiperskalowy (-13,5 proc.) ze względu na spadek cen.

Smartfony w głębokim dołku

Biznes mobilny poszedł w dół aż o 47 proc., do 824 mln dol. obrotów, miał 60 mln dol. straty, głównie ze względu na zamknięcie produkcji w Wuhan, lecz także mniejszy popyt na smartfony w czasie pandemii.

Popyt na PC i data center pozostanie z nami na lata

Produkcja w Chinach wróciła do normy, są wciąż jednak problemy z zaopatrzeniem w niektóre komponenty – poinformował przewodniczący i CEO Lenovo, Yang Yuanqing. Jest optymistą co do II kwartału br.

Jak zauważa, "świat nadal musi zmierzyć się z niepewnymi czasami", natomiast oczekuje większych przychodów niż rok temu, ponieważ przejście na stałe na pracę zdalną powinno podtrzymać popyt zarówno na komputery jak i rozwiązania dla centrów danych. Także w dłuższej perspektywie trendy powinny sprzyjać biznesowi Lenovo.

"Firma wykorzystuje długoterminowe możliwości rozwoju, które tworzy 'nowa normalność' pracy i nauki w domu. Ten trend nie tylko prowadzi do wzrostu w biznesie PC i urządzeń inteligentnych, ale także w centrach danych i na infrastrukturze, które wspierają szybsze sieci i cyfrową konsumpcję" – twierdzi Yang Yuanqing.

Ponad 50 mld dol. przychodów w roku

W całym roku finansowym 2019/20, zakończonym 31 marca br., Lenovo pokazało mimo spowolnienia w I kw. br. wzrost przychodów o 1 proc., do 51 mld dol. i zysku netto o 12 proc., do 665 mln dol. Znacznie spadło zadłużenie – o 25 proc., do 1,2 mld dol. Przepływy operacyjne urosły do 2,2 mld dol. z 737 mln dol. w poprzednim roku.