Zysk netto Lenovo w zakończonym 31 marca br. roku finansowym wyniósł 569 mln dol. wobec 128 mln dol. straty w poprzednim roku. Przychody spadły o 4,2 proc., do 43 mld dol. Zysk brutto stopniał o 9,8 proc.

W ostatnim kwartale roku finansowego, czyli w I kw. 2017 r., wynik netto był o 41 proc. niższy niż rok wcześniej i wyniósł 107 mln dol. Dobrą wiadomością jest zysk wyższy niż w IV kw. 2016 r., po 5 kwartałach spadków (kwartał do kwartału). Przychody wzrosły do 9,6 mld dol. (+4,9 proc.), głównie dzięki komputerom i urządzeniom mobilnym. Zysk brutto był niższy o 4,2 proc.

 

Strategia 3 fal

Lenovo wdraża strategię 3 fal, co ma zapewnić zyski w dłuższym terminie. Strategia zakłada utrzymanie pozycji lidera na rynku PC, pod względem skali działania, zysków i innowacyjności, drugą falą ma być biznes mobilny i data center jako czynniki wzrostu, a trzecią "urządzenia + chmura", oraz "infrastruktura + chmura".

"Jesteśmy przekonani, że z nową strategią osiągniemy wzrost w długim terminie" – uważa Yang Yuanquin, CEO Lenovo.

W ramach transformacji każdy biznes ma być zarządzany w różny sposób przez silnych liderów.

Stabilizację w minionym roku przyniósł koncernowi biznes PC, który odpowiada za większość obrotów korporacji. Grupa PCG (głównie komputery i tablety) w całym roku wypracowała 30 mld dol. przychodów, o 2,3 proc. mniej niż rok wcześniej. Ale w I kw. 2017 r. wzrost obrotów wyniósł 4,9 proc. PCG przyniosła Lenovo w całym roku blisko 1,5 mld dol. zysku przed opodatkowaniem, co jest podobnym wynikiem jak rok wcześniej.

W całym roku Lenovo wprowadziło na rynek o 1 proc. mniej urządzeń niż rok wcześniej, podczas gdy cały rynek spadł o ok. 3 proc. Pozwoliło to marce zwiększyć udział do rekordowych 21,4 proc. Ponadprzeciętnie rosła sprzedaż modeli gamingowych, konwertowalnych oraz chromebooków.

Cały rynek nadal jest w trendzie spadkowym, choć jest on łagodniejszy niż w ub.r. W tym roku po raz pierwszy od 2007 r. kwartalne dostawy na globalny rynek były niższe niż 63 mln szt. (według Gartnera).

Wszyscy dostawcy PC odczuwają niedobór komponentów i ich wyższe koszty. Gianfranco Lanci, Corporate President and CEO, spodziewa się w br. mniejszej podaży baterii z uwagi na duże zapotrzebowanie w przemyśle samochodowym. Jego zdaniem zrównanie popytu z podażą może zająć rok, ceny tych podzespołów wzrosły o kilka proc.

Serwery i smartfony ze stratą

Problemy wciąż sprawiają Lenovo działy data center oraz mobilny, oparte w dużej mierze na przejętych w 2014 r. biznesach (System X od IBM oraz Motorola Mobility). 

Grupa Data Center (DCG), obejmująca serwery, pamięci masowe, oprogramowanie i usługi zakończyła rok ze stratą 343 mln dol., a sprzedaż skurczyła się o 10,6 proc., do 4,07 mld dol. W I kw. br. sprzedaż spadła o 13,7 proc.

Dział mobilny (MBG), obejmujący smartfony, miał 566 mln dol. straty, czyli prawie 80 mln dol. więcej niż w poprzednim roku. Przychody zmniejszyły się o 5,4 proc. do 7,7 mld dol. Lenovo podkreśla, że w I kw. br. przychody poza Chinami zwiększyły się o 19,7 proc., a dostawy smartfonów – o 17,4 proc. Lepszy wynik odnotowano m.in. w zachodniej Europie.

W Polsce: ofensywa w MŚP

Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo w Polsce, zapowiada kontynuację rozwoju firmy w segmencie MŚP.

"Po sukcesach na rynku konsumenckim, naszym celem jest mocna pozycja na sektorze MŚP w pełnym zakresie ofertowym. Model biznesowy Lenovo na polskim rynku opiera się na programie partnerskim" – zapewnia dyrektor.

Według szefa firmy w programie uczestniczy obecnie 160 partnerów premium i gold, a w sumie produkty Lenovo w Polsce kupuje ponad 1,9 tys. firm.

Z kolei w segmencie konsumenckim celem producenta jest większa sprzedaż smartfonów i urządzeń konwertowalnych.

"Użytkownicy będą coraz bardziej cenić większą mobilność i funkcjonalność sprzętu. Wzrośnie popularność urządzeń konwertowalnych" – przewiduje Andrzej Sowiński. Zauważa, że konsumentom zależy również na intuicyjnej obsłudze urządzeń, stąd rosnące zainteresowanie sterowaniem głosem.

Według niego nowinki testowane na polskim rynku najpierw przez konsumentów, po pewnym czasie znajdują zastosowanie w produktach biznesowych. Przykładem są urządzenia konwertowalne. Ale klienci w organizacjach chętnie wybierają także desktopy.

"Zamierzamy bardzo mocno się skupić na kategorii stacji roboczych" – zapowiada szef Lenovo w Polsce.

Istotnym trendem obserwowanym na polskim rynku według dyrektora jest coraz mniejsze znaczenie ceny przy wyborze sprzętu.

"Badania użytkowników wskazują, że rośnie waga wydajności i funkcjonalności, a także renomy producenta i poziomu serwisu." – komentuje dyrektor.

Z kolei szef grupy centrów danych w Polsce zapowiada rozwój tego biznesu.

"W DCG nasza strategia rozwoju oparta jest na koncepcji mądrego wzrostu w oparciu o budowanie kompetencji. Planujemy rosnąć z naszymi partnerami. Zamierzamy rozwijać się w sposób zbalansowany, a nie gwałtowny." –  komentuje Marcin Gajdzński, dyrektor Data Center Group, Lenovo Global Technology.