– Polska na mapie Lenovo jest jednym z najlepszych krajów. Jesteśmy w pierwszej trójce, jeśli chodzi o parametry udziału w rynku – zaznaczył prezes Lenovo, Andrzej Sowiński, podczas prezentacji nowego sprzętu.

 

Podkreślił, że Lenovo od 2 lat jest liderem polskiego rynku komputerów. W IV kw. 2015 r. miało w nim 35,7 proc. udziału. W przypadku notebooków jest również numerem 1 z 46,4 proc. udziału w rynku w IV kw. ub.r. wobec 45,7 proc. w I kw. ub.r.

Niższą pozycję (nr 3) zajmuje natomiast na rynku desktopów – 14,2 proc. w IV kw. 2015 r. wobec 8,8 proc. w I kw. 2015 r. Z zapowiedzi szefa firmy wynika, że celem jest zwiększenie sprzedaży.

– Będziemy inwestować w rynek desktopowy, z naciskiem na AiO i komputery gamingowe – zapowiedział Andrzej Sowiński. Lenovo wprowadziło do Polski swoje pecety dla graczy 2 miesiące temu. – Rozpoczęliśmy batalię o rynek gamingowy w Polsce – zaznaczył prezes.

Przypomniał także sukcesy producenta na rynku tabletów. Lenovo zaczęło je sprzedawać w Polsce 2 lata temu, a w 2015 r. było już numerem 1 na rynku. Udział producenta zwiększył się z 28,8 proc. w I kw. 2015 r. do 34,2 proc. w IV kw. 2015 r.


Serwery na 9 proc.

Według prezesa firma ma natomiast bardzo dużo do zrobienia w biznesie serwerowym.

– Udziały w mojej ocenie nie są satysfakcjonujące – przyznał Andrzej Sowiński. Mianowicie w IV kw. 2015 r. według IDC Lenovo miało 9,1 proc. udziału w polskim rynku serwerów x86, będą numerem 4 na rynku, a w I kw. 2015 r. – 10,8 proc. (nr 3). Wahania sprzedaży zależą tutaj od ilości i wielkości realizowanych projektów.

– To jest obszar, na którym będziemy się skupiać, po desktopach – zaznaczył szef Lenovo w Polsce.

Zapowiedział także wprowadzenie na polski rynek smartfonów marki Lenovo. Obecnie w Polsce są dostępne urządzenia należącej do Lenovo marki Moto (dawna Motorola). W tym miesiącu dołączą do nich dwa modele: Lenovo C2 i K5.

Podczas spotkania podkreślano, że Lenovo to gigant, który na świecie sprzedaje średnio 5 urządzeń na sekundę, a mimo masowej produkcji i sprzedaży sprzęt cechuje niska awaryjność – w przypadku komputerów w Polsce średnio 1,5 urządzenia na 1 tys. sprzedanych trafia do naprawy.


Partnerzy podstawą rozwoju

Tomasz Włastowski, który od stycznia kieruje organizacją partnerską Lenovo, zadeklarował ścisłą współpracę z partnerami i wspólny rozwój na rynku małych i średnich przedsiębiorstw.

 – Na rynku MŚP chcemy urosnąć z 20 kilku do 30 proc. Tego nie zrobimy bez partnerów – podkreślił Tomasz Włastowski.

Zaznaczył, że na rynku SMB partnerzy mają decydującą pozycję, stąd podstawą rozwoju jest szeroka baza współpracujących z producentem firm.

– Nie ma producenta bez partnerów na rynku SMB w Polsce. Ci, którzy tego nie rozumieją, nie mają wyników – stwierdził dyrektor. Deklarował, że Lenovo jest w 100 proc. otwarte na współpracę z partnerami. Firma tworzy program, przygotowuje narzędzia, bonusy, by przyciągnąć jak największą liczbę resellerów i integratorów.

Nowa rodzina produktów – Lenovo X1 Family – według dyrektora rozpoczyna nowy etap skutecznego dotarcia na rynek małych i średnich przedsiębiorstw, w połączeniu ze strategią zorientowaną na partnerów.

Z nowymi produktami Lenovo zamierza dotrzeć do szerokiej grupy partnerów. Wśród nich będą sprzedający produkty value – to główna grupa docelowa, a także ci resellerzy, którzy zapewnią marce i produktom swego rodzaju ekskluzywność, np. mają salon z wyeksponowaną gablotą z produktami Lenovo i akcesoriami.


Rodzina X1

Producent zaprezentował nową linię produktów X1 Family: Carbon, Tablet, Yoga i ThinkCentre, a także liczne dodatki.

Ultrabook X1 Carbon jest – jak podkreślano – cienki i lekki, a jednocześnie wytrzymały – grubość obudowy wynosi 16 mm, maszyna waży 1179 kg. ThinkPady przeszły testy wytrzymałości zgodnie z normą MIL STD 810G (są odporne na wysokie ciśnienie, wilgotność, drgania czy gwałtowne skoki temperatur). W 2016 r. dodano 2 metody i 2 procedury testów, w sumie testów jest 12 w br. Nowy model był np. sprawdzany w temperaturach od -20 st. do +60 st. C. – Temperatura to jeden z głównych czynników, które powodują uszkodzenia sprzętu – wyjaśnia Łukasz Rutkowski, DT&WS Business Development Manager w Lenovo.

Czyli w porównaniu z poprzednimi generacjami sprzętu waga spadła, a wytrzymałość sprzętu wzrosła.

W podstawowej wersji X1 Carbon dostępny jest z wyświetlaczem FHD (1920 x 1080), ale w sprzedaży znajduje się również wersja z ekranem WQHD (2560 x 1440). Ultrabooka wyposażono w nośnik SSD – w zależności od konfiguracji może być to dysk bazujący na interfejsie M.2 SATA lub model korzystający ze standardu NVMe. Dostępne są również wersje z dyskami o podwyższonym standardzie zabezpieczeń (spełniające wymogi specyfikacji OPAL).

Według producenta sprzęt działa nawet 11 godz. bez doładowania. Rozwiązanie RapidCharge pozwala naładować akumulator do poziomu 80 proc. w niecałą godzinę.

Producent zaprezentował też nowy standard dokowania – ThinkPad WiGig Dock, co pozwoli oczyścić biuro z kabli. W ofercie jest bezprzewodowe dokowanie, działające na częstotliwości 60 GHz, a także replikator portów podpinany jednym kablem.

Poinformowano, że Lenovo pracuje nad standardem ładowania bezprzewodowego.

Z kolei 12-calowy ThinkPad X1 Tablet to tablet, laptop, projektor i kamera 3D w jednym urządzeniu. Ma podłączaną klawiaturę, można ponadto posługiwać się elektronicznym rysikiem do pisania po ekranie. Panel cechuje rozdzielczość FHD+ 2K (2160 x 1440). X1 Tablet jest w stanie pracować bez przerwy nawet przez 15 godz. na akumulatorze. Wśród modułów rozszerzających znajduje się projektor piko, który pozwala na wyświetlenie obrazu o przekątnej 60 cali z odległości 2 metrów.

ThinkPad X1 Yoga – kolejny członek nowej rodziny urządzeń – jest według producenta jednocześnie wydajnym tabletem i funkcjonalnym ultrabookiem. Matryca 14-calowa cechuje się szerokim zakresem regulacji jasności (do 300 nitów). W sprzedaży są warianty oparte na matrycach IPS, wyróżniających się rozdzielczością WQHD (2560 x 1440) lub Full HD (1920 x 1080) do wyboru. Wyświetlacz można obrócić o nawet 360 st. Rozwiązanie WRITEit pozwala na odręczne pisanie na ekranie.

Nowym urządzeniem jest także komputer AiO ThinkCentre X1 z ekranem o przekątnej 23,8 cala w obudowie mierzącej 11 mm grubości (czyli cieńszej od notebooka). Według producenta jest to pierwszy na rynku AiO spełniający militarny standard odporności. W urządzeniu zainstalowano procesory Intel Core szóstej generacji 'Skylake’ i pamięć RAM DDR4 (do 16 GB). W podstawowej konfiguracji dane trafią na dysk magnetyczny lub hybrydowy. Są również warianty bazujące na nośnikach SSD oraz dyskach o podwyższonym standardzie zabezpieczeń (spełniających wymogi specyfikacji OPAL).

Serię uzupełniają rozmaite akcesoria – jak np. power bank, dysk zewnętrzny 1 TB, głośniki Blutetooth, router, które można połączyć w jeden zestaw (stack) i dobrać potrzebne dodatki na podróż.