Lenovo podsumowało rok finansowy 2017/18, zakończony 31 marca br. W ostatnim kwartale koncern wyraźnie zwiększył sprzedaż, jednak w bilansie całego roku nie wyszedł na plus w wyniku netto przypisanym akcjonariuszom. Do rekordowego poziomu wzrosły koszty finansowe – 263 mln dol. wobec 81 mln dol. w 2014 r. Są związane głównie z obsługą długu na zakup Motoroli Mobility i działu serwerowego od IBM, czyli biznesów, które nadal walczą o wypracowanie zysków.

W I kw. 2018 r. (IV kw. roku finansowego 2017/18) Lenovo osiągnęło przychody na poziomie 10,6 mld dol., co oznacza wzrost o 11 proc. w ujęciu rok do roku. Jest to pierwszy dwucyfrowy wzrost obrotów od 10 kwartałów.

Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 37 mln dol. (+143 proc.). Zwiększyła się rentowność trzech głównych działów. Zysk netto przypadający akcjonariuszom spadł jednak o prawie 70 proc., do 33 mln dol. co Lenovo tłumaczy większą ulgą podatkową.

„Firma jest w lepszej kondycji niż 6-9 miesięcy temu” – przekonuje dyrektor operacyjny Gianfranco Lanci.

W całym roku Lenovo wypracowało 45,35 mld dol. przychodów, o 5 proc. więcej niż w poprzednim roku finansowym. To najlepszy wynik od 3 lat.

Strata przypisana akcjonariuszom wyniosła 189 mln dol., najwięcej od 2009 r., podczas gdy rok wcześniej był zysk w wysokości 535 mln dol. Grupa znalazła się na minusie głównie z uwagi sięgający 400 mln dol. odpis podatkowy, wpływ na wynik miały także koszty finansowe oraz wyższe koszty komponentów.

 

"Nowa faza rozwoju"

Zarząd liczy na poprawę w nowym roku.

„Lenovo wkroczyło w nową fazę rozwoju” — oznajmił CEO Yang Yuanqing. Zapowiedział, że firma chce być liderem w dziedzinie „inteligentnej transformacji”.

„Będziemy koncentrować się na rozwoju w dziedzinie urządzeń IoT, infrastruktury centrum danych oraz rozwiązań inteligentnych” – zapowiedział lider korporacji.

Co do wyników trzech głównych biznesów Lenovo, to największy z nich – dział komputerowy (PCSD) – w I kw. br. poprawił bilans obrotów o 16 proc. r/r, do 7,7 mld dol., a za cały rok – o 8 proc., do 32,4 mld dol. Wypracował marżę zysku brutto I kw. br. na poziomie 5 proc. Zwłaszcza sprzedaż sprzętu dla graczy (+42 proc.) i stacji roboczych (+32 proc.) poszła w górę.

Przychody grupy data center (DCG) w I kw. br. wzrosły o 44 proc. (najwięcej od przejęcia działu IBM System x w 2014 r.) do 1,2 mld dol. oraz o 8 proc. w całym roku, do 4,4 mld dol. Największy skok popytu odnotowano w segmencie infrastruktury definiowanej programy (SDI) – aż o 130 proc.

Grupa mobilna (MBG) w I kw. br. wypracowała 1,3 mld dol. przychodów, a za rok finansowy – 7,2 mld dol. (-6 proc.). Po kolejnym roku bez zysków doszło do zmian – w tym personalnych. Sergio Buniac przejął odpowiedzialność za kierowanie grupą poza Chinami. Przebudowano ofertę, wyprzedawano zapasy. W roku 2018/19 Lenovo planuje cięcie wydatków na biznes mobilny, aby zmniejszyć stratę. Nadzieję na poprawę dają wzrosty sprzedaży smartfonów w obu Amerykach.

Firma zapowiedziała, że dział komputerowy i mobilny zostaną połączone w nową grupę Intelligent Devices Group (IDG).