Według konfederacji faktury elektroniczne umożliwiają redukcję kosztów druku, wysyłki,
materiałów nawet o 65 proc. w porównaniu z dokumentami papierowymi (duże firmy
sporo oszczędzają także na kosztach przechowywania). Ponadto znacznie skracają
czas realizacji płatności (według danych z systemu invoobill od chwili
zapoznania się z fakturą do zapłaty upływa średnio 1,3 dnia).

Zdaniem Lewiatana istotna jest również oszczędność czasu przy fakturowaniu. Np. w
przypadku operatora telekomunikacyjnego proces fakturowania i płatności trwa od
19 do 40 dni. Dla średniej wielkości organizacji skrócenie tego cyklu o połowę
może oznaczać korzyści finansowe w wysokości ponad 630 tys. zł miesięcznie.

Konfederacja zwraca uwagę, że wysyłka faktur papierowych wiąże się nie tylko z wysokimi
kosztami obsługi. Zdarza się, że tradycyjna poczta nie trafia do
adresata, istnieje także ryzyko związane z błędnym rozliczaniem wpłat od
klientów.

Według Lewiatana w Polsce wystawia się ok. 1,5 mld faktur rocznie, z tego 8-11 proc.
jest przesyłanych drogą elektroniczną.

– Z punktu
widzenia przedsiębiorstw, e-faktury są wygodniejsze, tańsze i bardziej pewne,
niż tradycyjna forma rozliczenia. Z badań wynika, że przedsiębiorcy
korzystający z elektronicznego obrotu cenią sobie przede wszystkim
oszczędności, krótszy czas dostarczenia faktury oraz lepszą kontrolę nad
dokumentami –
mówi Zbigniew Gajewski, zastępca dyrektora generalnego PKPP
Lewiatan.