Sprzedaż urządzeń z kategorii mini PC na polskim rynku zmniejszyła się w I kw. 2017 r. o 6,4 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. – ustalił Context na podstawie danych z panela dystrybucyjnego.

Tymczasem na zachodzie Europy odnotowano odmienny trend – klienci największych dystrybutorów kupili o 26 proc. małych komputerów więcej niż niż rok wcześniej, podczas gdy cały rynek desktopów odnotował 7-procentowy spadek. W rezultacie udział mini PC w kategorii stacjonarnych PC wzrósł już do 25 proc. z 18 proc. w I kw. 2016 r.

W ocenie analityka Contextu rosnąca popularność małych PC jest związana z wygodą z korzystania z takich urządzeń, ze względu na to, że są małe, lekkie, zajmują niewiele miejsca, a przy tym rośnie wydajność takich maszyn. „Wielu producentów bardziej skoncentrowało się na tej kategorii z uwagi na rosnący popyt” – zauważa analityk. Trzej liderzy rynku: HP, Intel i Lenovo, odnotowali na zachodzie Europy w ciągu roku wzrosty sprzedaży odpowiednio o 47 proc., 8 proc. i 78 proc.

 

Sprzedaż mini PC w wybranych krajach europejskich

Kraj

Wzrost sprzedaży w I kw. 2017 r. (rok do roku)

Niemcy

0.0%

Wielka Brytana

-23.6%

Włochy

-19.1%

Francja

-6.4%

Hiszpania

13.1%

Holandia

13.0%

Szwajcaria

-5.3%

Polska

-6.4%

Szwecja

-21.5%

Dania

3.9%

Austria

-5.9%

Belgia

-18.3%

Portugalia

-19.5%

Norwegia

-6.3%

Irlandia

-42.0%

Finlandia

-8.4%

Źródło: Context, panel dystrybucyjny