Według danych przytaczanych przez InsERT ponad 10 proc. małych firm wykorzystuje CRM do analizy informacji o klientach i celów marketingowych. Badanie przeprowadzone przez Keralla Research w 2012 r. wykazało, że z narzędzi typu CRM korzysta blisko 19 proc. małych i średnich firm. Ale właśnie systemy CRM ankietowani najczęściej uwzględniali w swoich zakupowych planach. Co drugi polski przedsiębiorca z sektora MŚP rozważał skorzystanie z oprogramowania online (w chmurze). Tej opcji nie brało jednak pod uwagę 62 proc. mikroprzedsiębiorstw.

Dane pokazują również, że firmy zdają sobie sprawę z korzyści z używania takiego oprogramowania, ale inwestycję uważają za zbyt kosztowną i odsuwają w ją czasie. Wynikałoby z tego, że – przy sporym deklarowanym zainteresowaniu systemami CRM – przedsiębiorcę łatwiej będzie przekonać do zakupu, jeśli uświadomi się mu, że koszt systemu nie jest duży. Wybierając dostęp w chmurze, właściciele kierują się często relatywnie niskim miesięcznym abonamentem, ale zdaniem InsERT-u to nie zawsze jest dobra opcja – w rocznym czy kilkuletnim rozrachunku oprogramowanie udostępniane w chmurze może być droższe niż tzw. pudełkowe. Pudełkowe systemy CRM można kupić już za kilkaset złotych (czasem na kilka stanowisk). Taniej jest w promocjach, np. do końca września trwa promocja systemu Subiekt GT i zintegrowanego z nim CRM Gestor GT.