Apple, Microsoft i Samsung to producenci, których sprzęt najtrudniej naprawić – stwierdza raport przygotowany przez Greenpeace we współpracy z serwisem iFixit. Koncernom zarzucono, że w ich urządzeniach zwykle niełatwo wymienić podzespoły, co nie jest cechą przyjazną dla środowiska, bo w rezultacie całe niesprawne urządzenia stają się odpadami.

Autorzy raportu sprawdzili 40 modeli smartfonów, tabletów i laptopów 17 marek, wprowadzonych na rynek między 2015 a 2017 r. Maksymalna ocena wynosiła 10 pkt. Wzięto pod uwagę takie kryteria jak: łatwość otwarcia obudowy, sposób jej łączenia, kompleksowość wymiany w razie naprawy głównych podzespołów. Punktowano także możliwość upgrade'u produktów oraz użycie ogólnie dostępnych narzędzi do naprawy.

W przypadku Apple'a dwa modele iPhone'ów uzyskały 7 pkt na 10, podczas gdy 2 iPadom przyznano po 2 pkt, a MacBookowi – 1 pkt. Tablety koncernu generalnie znalazły się na dole tabeli.

Różne wersje Microsoft Surface otrzymały po 1 – 2 pkt. Trzy smartfony Samsunga uzyskały najwyżej 4 pkt., a tablet – 4 pkt.

Dużo wyżej oceniono laptopy Della (10/10 oraz 7/10) i tablety (8/10 i 9/10). Również jeden z tabletów HP dostał najwyższą notę. Wysoko sklasyfikowano także tablety Amazona, Acera i LG (8 pkt).

Wśród smartfonów na topie jest Fairphone (10/10), wysoko są 2 modele Motoroli (9/10) oraz Xiaomi (8/10). Tę samą notę mają m.in. LG i jedno z urządzeń Samsunga. Ale więcej modeli koreańskiej marki ma noty 3 lub 4. Wysoko jest natomiast jeden z laptopów Samsunga (9/10).

"Wiele produktów Apple'a, Samsunga i Microsoftu zostało zaprojektowanych tak, by trudno było je naprawić, co skraca cykl życia tych urządzeń" – twierdzi Gary Cook, analityk IT w Greenpeace USA.

Raport stwierdza, że generalnie urządzenia elektroniczne wprowadzane na rynek coraz trudniej naprawiać, ponieważ elementy obudów są ze sobą scalone. Ponadto w blisko 70 proc. testowanych urządzeń baterii nie da się wymienić albo jest to trudne. Standardem okazuje się brak dostępu do instrukcji naprawy i części zamiennych. Tylko 3 na 17 sprawdzonych marek – Dell, Fairphone oraz HP udostępniają zarówno wszystkie podzespoły oraz instrukcje potrzebne do reparacji. Problemem utrudniającym naprawę w przypadku niektórych marek jest także konieczność stosowania specjalnych narzędzi.

Greenpeace apeluje do producentów IT o projektowanie produktów łatwiejszych do naprawy albo aktualizacji oraz o odpowiednie wsparcie posprzedażne. Uważa, że części zamienne, a zwłaszcza komponenty, które często się psują, jak baterie czy ekrany, powinny być dostępne co najmniej przez 7 lat.