Nowy CEO MediaMarktSaturn, Ferran Reverter, rozważa zmiany – według niemieckiego serwisu internetowego Chip. Stawia w większym stopniu na sprzedaż online oraz usługi, jak naprawy, ubezpieczenia oraz sprzedaż abonamentów telekomów.

Porównuje konieczną modyfikację strategii do trendów w przemyśle muzycznym: kiedyś muzycy zarabiali wydając płyty, a promowali je na koncertach. Dziś jest odwrotnie. Wydanie płyty to okazja, by wyruszyć w nową trasę.

Dla Media Markt ma to oznaczać, że sprzedaż sprzętu nie będzie celem samym w sobie, lecz stworzy możliwości do dalszej współpracy z klientami – stanie się bazą do zaoferowania nabywcom usług wokół urządzeń i zwiększenia ich lojalności.  

Reverter zauważył także, że przedsiębiorstwo ma znacząco zbyt wysokie koszty w warunkach spadających obrotów i marż. Według niego w tej kwestii trzeba podjąć szybkie działania. Czy to jednak oznacza cięcia kadrowe, tego nie powiedział. Według niego większa centralizacja najważniejszych funkcji mogłaby pomóc w ograniczeniu kosztów.

Szef grupy MediaMarktSaturn wskazał na potrzebę zmian po ogłoszeniu wyników finansowych Ceconomy – holdingu do którego należy jeden z największych detalistów na rynku elektroniki.

Otóż w skali globalnej w roku finansowym 2017/2018 (do 30 września br.) Ceconomy wypracowało 21,418 mld euro obrotów wobec 21,605 mld euro w poprzednim roku (-0,9 proc.). Marża brutto spadła o 0,5 pkt proc. do 20,1 proc. Zysk netto stopniał jednak z 206 mln euro do 23 mln euro przy zysku operacyjnym 419 mln euro wobec 494 mln euro w poprzednim roku.  

"Wyniki są poniżej oczekiwań naszych i naszych akcjonariuszy" – przyznał Dieter Haag Molkenteller, pełniący obowiązki szefa koncernu.

Korporacja nadal nie ma stałego CEO. W październiku br. rezygnację złożył Pieter Haas. Koncern wciąż poszukuje jego następcy.

Ceconomy powstało w 2017 r. z podziału grupy Metro, grupując głównie biznesy dawnego MSH.

W 2017 r. celem grupy było zwiększenie obrotów w średnim terminie o co najmniej 3 proc., a marży EBIDTA z 3,3 proc. do 5 proc.

Warto zauważyć, że kolejny rok z rzędu wyraźnie wzrosły – o 12,7 proc., przychody Ceconomy ze sprzedaży online, które generowała już ponad 12 proc. światowych obrotów giganta (prawie 2,6 mld euro).

W Polsce Ceconomy w roku 2017/2018 wypracowało obroty podobne jak rok wcześniej – 1,037 mld euro.